Utviklingsprosjekter

Bibliotek i Møre og Romsdal arbeider strategisk med bærekraftmålene

Bibliotek innredet med store klosser trykt med bærekraftsmålene på

Folkebibliotekene i Hareid, Sula, Sunndal og Ålesund har i samarbeid med fylkeskommunen gjennomført prosjektet Bibliotek og berekraft i Møre og Romsdal. Gjennom prosjektet har de deltakende bibliotekene blitt ledende på bærekraftarbeidet i egen kommune.

Strategisk satsing

Hensikten med prosjektet var at bibliotekene i Møre og Romsdal skulle få god kjennskap til FNs bærekraftsmål og at bibliotekene som deltok i prosjektet skulle bli i stand til å arbeide strategisk med bærekraftsmålene. Som et resultat av dette skulle bibliotekene bli mer synlige i kommunene sitt bærekraftsarbeid og i stand til å utvikle tiltak og nye publikumsrettede tilbud.

Dette skulle skje på bakgrunn av såkalte KPI (Key Performance Indicator)-analyser for kommunene og i samarbeid med diverse interessenter og målgrupper.

Prosjektrapporten konkluderer med at målene langt på vei er oppnådd. Bibliotekene har blitt ledende på bærekraftarbeidet i egen kommune gjennom prosjektet, og prosjektet har fått stor synlighet i lokale media.

Erfaringshefte

Prosjektet har i tillegg til en sluttrapport produsert et erfaringshefte med anbefalinger og eksempler som kan brukes av andre bibliotek som en modell for arbeid med bærekraft i bibliotekene.

Rapportforside til erfaringshefte om bærekraft. Bibliotek innredet med bærekrafsmålsbokser
PDF Bibliotek og berekraft

Åtte punkter trekkes spesielt fram i heftet for den som vil jobbe prosjektbasert med bibliotek og bærekraft. Heftet beskriver også hvordan de fire deltakerbibliotekene gjennomførte prosjektet lokalt:

• Hareid planla tre fokusuker om sirkularitet, grønn mobilitet og kortreist mat
  • Sula planla fire bærekraftuker – dyrkeuke, bytteuke, sosial uke og gjenbruksuke
  • Sunndal tok utgangspunkt i de fire årstidene
  • Ålesund arbeidet spesielt med frøbibliotek

Veien videre

Møre og Romsdal fylkeskommune v/ ABM-seksjonen har ledet prosjektet og trekker fram to punkter som særlig viktige i arbeidet med bærekraft og bibliotek framover:

• Synliggjøre at arbeidet som gjøres i bibliotekene er bærekraftig
  • Samarbeid for å nå målene, spesielt i kultursektoren og på bibliotekfeltet

Prosjektet har lagt stor vekt på erfaringsformidling og er presentert i KS sitt bærekraftnettverk, på fylkeskulturkonferanse, for landets nye biblioteksjefer og for øvrige fylkesbibliotek.

FNs bærekraftsmål som satsingsområde for utviklingsmidlene

I gjeldende nasjonal bibliotekstrategi er FNs bærekraftsmål og bibliotek et av innsatsområdene for utviklingsmidlene. Dette har resultert i flere relevante prosjekter, som alle er tilgjengelige i prosjektbanken.

Noe av de mest aktuelle er: