Aktiv formidling rettet mot personer i institusjoner og deres pårørende

Type:Aktiv formidling
Prosjekteier:Harstad – Hárstták bibliotek
Status:Avsluttet
Tidsperiode:2021, 2022

Rapporter

Andre filressurser

Målet er å styrke formidlingskompetansen til pårørende for mennesker på institusjoner, som ikke selv har mulighet for å besøke biblioteket og øke utlån og gi personer på institusjoner en god opplevelse i formidling.

Prosjektet er todelt og består av 1) formidlingsarrangementer og 2) kuratering av boksamlinger for 4 eldreinstitusjoner.
Arrangementene foregår ved at beboere og deres pårørende samles til en litterær kveld med besøk av en formidler fra Harstad bibliotek. I løpet av kvelden får beboere og pårørende en litterær opplevelse, samtidig som kvelden skal inspirere til bruk av litteratur i hverdagsmøter mellom pårørende og beboer.
Bibliotekaren bruker også besøket til å kartlegge via samtale hvilke temaer og sjangre som interesserer brukerne (både de pårørende og beboerne på institusjonen). Denne kartleggingen brukes til å kuratere boksamlinger/bokkasser som sendes til institusjonen i etterkant av besøket. Samlingene vil bestå av litteratur og musikk, og de vil jevnlig skiftes ut slik at bokkassene fremstår som aktuelle og interessante. Materialet i samlingene er til utlån både for beboerne og for de pårørende som kan bruke dette til høytlesning, felles lytting og sang. Dette er både givende kulturelle opplevelser som de involverte deler, og det kan brukes som utgangspunkt for samtale.

Det vil være mellom 2 og 3 besøk gjennom året per institusjon. Institusjoner som kan være aktuell for besøk er sykehjem, eldreboliger, omsorgsboliger og bofellesskap. Oppleggene biblioteket tilbyr vil vare ca. 1 time.
Arrangementene består av høytlesing/sang/musikk på 4 eldreinstitusjoner, gjerne med bilder på skjerm/lerret samtidig. I siste del av arrangementet vil de pårørende få veiledning om formidling og hvordan de kan bruke litteratur i samhandling med beboerne. Her får de også mulighet til å bestille bøker ut ifra beboernes ønsker og interesser. Der vil være en del for- og etterarbeid i forbindelse med hvert besøk.

Litteratur som kan benyttes er blant annet barnebøker, klassisk litteratur, eventyr, rim, regler og poesi. Faglitteratur gjerne med lokalt tilsnitt og skjønnlitteratur som omhandler temaer som beboerne husker fra sin ungdom eller interesserer seg for kan også være aktuelt.

Eldreinstitusjonene i Harstad er alle sertifisert som livsgledehjem. Dette prosjektet tar også utgangspunkt i kriterier som alle livsgledehjem må oppfylle:
• Samarbeid med skoler, barnehager, frivillige og organisasjoner.
• At beboerne får opprettholde sine hobbyer og fritidssysler.
• Musikk, kultur og ivaretakelse av åndelige behov.
• At pårørende får god informasjon og mulighet for medvirkning i livsgledearbeidet.
Tiltaket er også forankret i Strategisk plan for kultur 2020-2030 for Harstad kommune, hvor mangfold er et av satsningsområdene. I planen står det:
«Harstad kommune skal gi rom for mangfold, inkludering og tilrettelegging gjennom sine kulturelle møteplasser.»
Mer spesifikt sier planen at Harstad bibliotek skal utvikles til å bli en større inkluderingsarena som minsker utenforskap ved å være en arena for aktivitet, uformell læring og kultur. I tillegg skal kommunen arbeide for å inkludere og legge til rette for personer med nedsatt funksjonsevne i kulturlivet gjennom blant annet universell utforming og informasjonsarbeid.