7.1 Trondheim – syv unike spilltilbud

7. 1 Trondheim – syv unike spilltilbud

Av sine ni bydeler har Trondheim folkebibliotek en spillavdelinger på syv av dem. Spillavdelingene er utformet etter lokalet, og med tanke på de lokale brukerne, noe som gjør hver spillavdeling unik. På hovedbiblioteket er spillavdelingen det første du ser når du kommer inn på barne og ungdomsavdelingen. Det skaper blikkfang for de som kommer inn i lokalet at det første de blir møtt med er glade spillende lånere og er nok noe som øker utlånet av de.

Kvalitetsymbolet på lånere som koser seg med spilling er et økende lydnivå. Da kan det være problematisk å ha spillavdelingen åpent blant alt det andre tilbudet et bibliotek har. Derfor er det noen bydeler slik som for eksempel Saupstad og Ranheim, som har valgt å ha et eget rom som er forbeholdt spill.

Fellesnevneren er at alle spillavdelinger har en Playstation 4. Det viser seg å være den mest gjenkjennelige og etterspurte konsollen av alle lånerne. På noen avdelinger er det også Nintendo Switch og gaming pc.

Når det gjelder sikkerhet er konsollene boltret fast. Spill og kontrollere må lånes i skranken før de setter seg for å spille. Med tanke på aldersgrenser har Trondheim folkebibliotek lagt en føring for at spillene vi tilbyr i lokalet skal være uten høy aldersgrense, slik at alle kan ta del i tilbudet. Spillene som er til hjemlån er derfor skilt ut til et eget område, og her har vi spill med både høy aldersgrense og spill som har lang spilletid.

Bak spillavdelingen ligger en tanke om å skape en sosial møteplass, som gjør at det også primært er valgt ut spill man kan spille med andre. Det er ulike regler på de ulike bydelene med tanke på spilletid. På hovedbiblioteket er det ikke satt noen tidsbegrensning. Dette er fordi vi har så mange konsoller at køen som oftest går unna. Det er også for få ansatte til å følge opp hvor lenge de enkelte har spilt, men hovedgrunnen er at det er lånere her som har behov for å kunne tilbringe hele dagen.

En avdeling som har gjort det annerledes er Ranheim, der spilletiden er satt til tyve minutter pr. gruppe. På Ranheim er spillavdelingen som sagt lagt til et rom forbeholdt barn. Der er det også mange andre aktiviteter, og tidsbegrensningen på spill handler derfor om å få barna til å rotere mellom disse aktivitetene.