4.3 Oppsett og sikkerhet: Playstation 4

Opprette konto

For å ta i bruk av digitale tjenester på Playstation 4 må du ha en Playstation Network konto (PSN). Så skal du laste ned spill fra innkjøpsordningen må du skaffe deg det. Kontoen må opprettes fra selve konsollen.

1. Når du starter opp konsollen blir du møtt med et spørsmål om hvilken bruker du ønsker å bruke. Trykk på det store pluss tegnet der det står “New user”. Da får du spørsmålet om du ønsker å opprette en ny bruker eller spille som en gjestebruker. Velg “Create a user” og aksepter bruksbetingelsene.

2. Nå vil det dukke opp info om hva du kan bruke en Playstation network konto til; trykk på “Next” for å komme deg videre. Har du en konto fra før, kan du nå logge inn. Ellers må du gå helt nederst og trykke på “New to Playstation network, create an account”.

3. Her får du opp nok en skjerm med info om hva du kan gjøre med en slik konto, trykk “sign up now” og fyll inn skjemaet.

4. Så kommer du til en side hvor du skal fylle ut hvilken e-post adresse du vil knytte kontoen til. Her kan du bruke felles jobb e-post og et passende passord. Passordet må inneholde minst åtte tegn, må inkludere minst to av følgende tegn typer: ord, tall, symboler. Det kan heller ikke inneholde tre like tegn rett etter hverandre slik som 111 eller AAA.

5. Når det er gjort skal du lage din online identitet med kallenavn og avatar. En slik konto opprettet for biblioteket blir nok ikke mye brukt på nettet så dette er ikke veldig viktig, men det er verdt å merke seg at når denne identiteten først er opprettet kan den ikke endres. Avataren kan man endre når som helst.

6. Til slutt kommer du til en side der du kan velge hvem som kan se hva du gjør på nettet, alle, venner eller ingen. Dette kan endres senere også. Det kommer da opp en side med vilkår for bruk man må godkjenne, når det er gjort blir det sendt en bekreftelse til e-postadressen du oppga tidligere. Gå inn i e-posten og trykk på lenken du får der, så er e-postadressen bekreftet. Trykk på “already verified” og du har nå opprettet din Playstation Network konto.

Online / offline tilgang

Playstation 4 trenger ikke tilgang til nett med mindre det er snakk om nettbaserte spill, men det kan likevel være nyttig for å holde spillene automatisk oppdatert. Slik sett kan du velge å koble deg på nettet eller ikke. Ønsker du å holde spillene oppdatert, men begrense tilgang til selve nettleseren, har du mulighet til det ved å bruke “Parental controls”. Gå inn på “Settings”, deretter “Parental controls”, og til slutt “Restrict use of PS4 features”. Her finner du “Internet browser” som en egen kategori og du kan trykke på den for å velge å sperre tilgangen. Da må man opprette en firesifret kode nederst på samme side. Inntil du gjør det er standard koden 0000.

Familieinnstillinger

For å slå på og velge hva som skal begrenses på Playstation 4 går du inn på “Settings”, scroller deg ned til “Parental Controls”, trykk deg videre på “Restrict use of PS4 features”. Her får du opp alle de ulike aspektene du kan lage begrensninger på, slik som internett og aldersgrenser. Her kan du også sette en firesifret pin kode for generell bruk. Standard kode er 0000.

Tyverisikring

Playstation 4 er en konsoll som tåler en del fysisk slitasje på den ytre delen. Derfor er den også lett å tyverisikre. Det kan gjøres ved hjelp av stålbånd og bolter, som på bildene under fra Trondheim folkebibliotek. Her er også skjermen sikret i samme løsning. Et annet, men langt dyrere alternativ er å kjøpe en Gaming vegg fra BS-Eurobib.

Oppdatering og vedlikehold

En PS4 vil vanligvis oppdatere spillene automatisk så lenge konsollen er på. Dette kan du imidlertid endre under innstillingene. Det som er mer praktisk er å foreta oppdateringer når man ikke er til stede og benytte seg av dvalemodusen. Dvalemodus er et av alternativene du kan velge når du vil slå av konsollen. Når konsollen står i dvalemodus fremstår den som slått av, og sparer strøm. Du kan også stille inn dvalemodus til å lade på ulike måter, som å også gi strøm til USB-utgangene slik at kontrollerne kan lades der de første 3 timene etter dvale.