4.2 Oppsett og sikkerhet: Nintendo Switch

Opprette konto

For å opprette konto på Nintendo Switch, trenger du tilgang til en nettleser på en annen enhet enn konsollen. Der går du inn på www.nintendo.no og oppretter en bruker.

Når man starter kontoopprettelsen, får man opp to valg: konto for noen under 15 år eller for 16 år og oppover. Nintendo lar deg opprette opptil fem barnekontoer som man kan knytte til sin hovedkonto, men dette er ikke noe bibliotekene behøver å forholde seg. Velg alternativet «16 og oppover».

Nå skal du fylle ut et skjema med blant annet e-post adresse, passord og kallenavn. En felles jobb e-post kan brukes her. Når du er ferdig, trykker du “continue”.

Du vil nå få opp et spørsmål om du ønsker å motta nyhetsoppdateringer på e-post fra Nintendo. Oppga du en felles jobbmail, anbefaler vi selvfølgelig å trykke «nei».

Nå vil du få en bekreftelseskode på e-postadressen du oppga. Skriv den inn i skjemaet og gå videre.

Gratulerer! Nå har du en Nintendo konto. Inne på konsollen kan du nå logge deg på e-shop med e-postadressen og passordet du nettopp lagde. Her vil du se en liten side med informasjon om hva du nå har tilgang til. Trykk deg videre og du vil kunne opprette en egen pinkode som må skrives inn hver gang du går inn på Nintendo e-shop. Pass på at du ikke trykker på “skip this step in the future” og ved et uhell skrur av passordkontrollen i butikken. Dette kan du også sperre med appen Nintendo Parental Controls.

Online / offline tilgang

For bibliotekbruk kan det være enklest å begrense tilgang til kjøp, aldersmessig upassende innhold og lignende ved å koble fra nettet. Og for de fleste spill kan du fint bruke Nintendo Switch uten internettilgang. Ønsker du likevel å ha nettet på, slik at Nintendoen automatisk oppdaterer spillene dine, kan du regulere bruken gjennom Nintendo Parental Controls.

Familieinnstillinger

Nintendo Switch har et velfungerende instrument for familie innstillinger ved navn Nintendo Parental Controls. Det er en app man kan laste ned og linke til konsollen man har. Her kan man legge inn aldersbegrensninger på hvilke spill man kan bruke, tidsbegrensninger på hvor lenge man kan spille (inkludert alarm når spilletiden er oppbrukt), velge ut nøyaktig hvilke spill man kan få tilgang til, og mer. Alt kan knyttes til samme innstilling, eller låses opp enkeltvis. Det er også mulig å se statistikk på hva og hvor mye som blir spilt, slik at man har god utlånsstatistikk også på de digitale spillene.

Tyverisikring

En Nintendo Switch har flere deler som bør sikres på hvert sitt vis. Konsollen, som minner om et lite nettbrett, kan enkelt løftes ut av docking stasjonen som er koblet til skjermen. I tillegg har du kontrollere. Begge disse kan oppbevares bak skranken og merkes med strekkode for utlån. Docking stasjonen er verre å låne ut over skranken ettersom lånerne da også må koble den til strøm og skjerm. Denne anbefales det derfor å lage et feste til, slik at den står sikret på et fast sted. Trondheim folkebibliotek har også laget sin egen løsning med stålbånd og bolter. Se bildene under for eksempel.

Tips: Haugesund bibliotek har også fått spesiallaget en 3d-printet versjon som vi har fått tillatelse til å dele filen til for andre bibliotek med 3d-printer.

Fil til Nintendo Switch låsestativ 3d-printer:

(Trykk på «download» oppe i høyre hjørne for å laste ned. Det fungerer ikke å trykke på filene)

Oppdatering og vedlikehold

Det er mye som kan oppdateres på Nintendo Switch. Både spillene, konsollen, og de små Joy Con-kontrollerne. For å gjøre det må man være tilkoblet internett, og kontrollene må være koblet til på sidene av konsollen. Spillene og konsollen vil enten oppdateres automatisk eller gi deg et varsel om at en oppdatering er tilgjengelig, mens kontrollene kan oppdateres ved å gå på innstillinger, finne kontrollene og trykke på «oppdater».

Når det gjelder vedlikehold kan skjermen på konsollen ripes opp, og bør beskyttes med beskyttelsesglass eller plast. Her er det mange varianter å velge mellom. Switch-brukere kan også oppleve uvanlig rask slitasje på Joy Con-kontrollerne. Ved lengre bruk kan det oppstå det som kalles Joy Con drift, som innebærer at joystickene på kontrollene er så slitt at de alltid svinger mot en retning. Nintendo tapte i 2023 et massesøksmål på grunn av dette, hvor det ble avgjort at man skal få livsvarig gratis reparasjon av Joy-Cons.