4.7 Oppsett og sikkerhet: Oculus Quest 2 (VR)

Oculus tilbyr to varianter av sitt Quest 2 Virtual Reality headset. Den ene er laget for forbrukere, og den andre er for bedrifter. Forbrukerutgaven er den som selges hos vanlige forhandlere. Denne krever at du tilknytter en Facebook-konto for å få tilgang til spillbutikken, og et kredittkort for å kjøpe spillene. Det kan derfor være vanskelig for bibliotek å ta denne i bruk. Bibliogames, som har vært i kontakt med Oculus om utfordringen, har likevel fått kommunisert at det er greit å bruke forbrukerutgaven i bibliotek, så lenge personen tilknyttet Facebook-kontoen er til stede. Flere headset kan være tilknyttet samme konto, og da deler de samme spillbibliotek. En slik løsning utelukker samtidig multiplayer, da dette krever to eller flere Facebook-kontoer som kommuniserer sammen.

Den andre løsningen, som også utelukker multiplayer, men denne gangen fordi den ikke krever Facebook-konto – er Oculus’ bedriftsheadset. For 799 dollar det første året, og 189 dollar hvert påfølgende år – per headset – kan man kjøpe et bedriftsheadset av typen Oculus Quest 2 med 256 GB lagringsplass. Da får man med forsikring som dekker uhell hos lånere, og tilgang til Oculus bedriftsnettverk av app-utviklere. Med bedriftsheadset får man nemlig ikke tilgang til den vanlige spillbutikken, men må gjøre avtaler med hver enkelt utvikler om kjøp av appen deres. Deretter kan man til gjengjeld stille inn headsettet slik at det starter rett opp i det eller de spillene du har kjøpt, og du slipper pålogging og navigering av menyer.

Det er verdt å merke seg at når man sier opp en slik lisensavtale med Oculus, så blir headsettet ubrukelig helt til man eventuelt ber om å få det omgjort til et forbrukerheadset.

Opprette konto

1. Første gang du som forbruker setter opp et Oculus Quest 2 VR headset, må du ha en smarttelefon eller et nettbrett for hånden.

2. Så logger du inn på Facebook med kontoen du ønsker å knytte til headsettet.

3. Når det er gjort, går du til www.Oculus.com og oppretter en bruker ved hjelp av Facebook-kontoen din. Dette skjer ved at Oculus sjekker hvilken Facebook-konto enheten er pålogget, så om dette ikke er gjort, eller du er pålogget feil konto, må du ta et skritt tilbake til Facebook og ordne dette før du går videre.

4. Når du har fått din nye Oculus-konto, kan du åpne Oculus-appen på smarttelefonen og logge på.

5. Du vil nå få mulighet til å velge en type headset å koble deg til, og deretter vil de pares ved hjelp av en kode som blir synlig inne i headsettet.

6. Skru på headsettet. Koble deg på samme trådløse nett som smarttelefonen slik at de kan kommunisere. Fullfør opplæringsvideoen.

7. Du kan nå sette opp grensene for rommet du er i, slik at du ikke treffer bord eller vegger. Headsettet kan huske en håndfull rom, men det avhenger av at det kjenner igjen rommet. Det tar uansett ikke lang tid å sette opp grensene på nytt.

8. Gå til butikken og oppgi et kredittkort eller en Paypal-konto for å kjøpe spill. Dette kan gjøres på mobilen eller inne i headsettet. Har du ikke dette tilgjengelig, så kan du bruke headsettet med det utvalget av gratis spill som finnes der.

Online / offline tilgang

Oculus Quest 2 trenger ikke tilgang til nett for å brukes. Dersom du ikke har et trådløst nett innenfor rekkevidde kan du fortsatt bruke de samme tjenestene uten ekstra innstillinger. Unntaket er naturligvis spill som er online-baserte, men da får du beskjed om det ved lasting av det spesifikke spillet.

Familieinnstillinger

Oculus Quest 2 har per i dag ingen familieinnstillinger, men de jobber med å få dette på plass. Når systemet slippes i en fremtidig oppdatering, vil det være mulig å logge på et headset med inntil tre sekundære kontoer, og sette egne begrensninger på disse. Pålogging krever imidlertid at brukeren har en Facebook-konto, noe som i seg selv har 13-års aldersgrense. Det er derfor ikke beregnet på bruk for barn. Oculus skriver at de anerkjenner at barn kan ha lyst til å bruke VR, men det legges ikke til rette for at de kan lage egne kontoer. Slik sett fremstår begrensningen som mer praktisk enn helsemessig begrunnet.

Tyverisikring

En av Oculus Quest 2 sine store styrker er hvor lett og mobilt det er. Men det betyr også at det er veldig enkelt å putte det i en sekk eller innenfor en stor jakke – og vandre ut med 5000 kr i verdier. Siden det også er så enkelt å sette opp headsettet for bruk, anbefales det å ha det liggende til utlån bak skranken. Man kan gjerne ha et dedikert rom til VR, men utlånet bør skje via et registrert lånekort. Det er flere steder hvor man kan feste en strekkode på både headsettet og kontrollerne om ønskelig.

Oppdatering og vedlikehold

VR-headset bør rengjøres mellom hver bruk. Det gjelder både kontrollerne og headsettet. Headsettet genererer mye varme og svette under bruk. Derfor bør man investere i silikon eller skinnmasker og bytte ut skumgummien som følger med. Oppdateringer anbefales her som på alt annet spillutstyr, men det kreves ikke med mindre man spiller online-spill. Det er også verdt å nevne at den svarte rammen som følger med headsettet er ment å skulle plasseres innenfor ansiktsskummet for å gi ekstra plass til brillebrukere.