Del 2.3 Innkjøpstips: VR

VR – Spillformidling i biblioteket

VR er en unik spillopplevelse. I stedet for å betrakte spillverdenen fra utsiden, plasseres du midt i den. Denne effekten oppnås ved hjelp av et headset som stenger ute alt annet enn bildet fra to små display som plasseres tett inntil øynene dine. Takket være sensorer som registrerer bevegelsene til hode, hender og øyne, får du overført bevegelsene dine til spillverdenen. Dermed kan du gå, snu deg, og bevege ting inne i VR. Nybegynnere kan bli litt «sjøsyke» i spill med raske bevegelser, men dette går som regel over med tilvenning.

VR: fra spillerens perspektiv

Fra spillerens perspektiv er dette en ny og spennende teknologi. Det å ha tilgang til det på biblioteket, gir mulighet for å prøve ut opplevelser man kanskje ikke har råd eller plass til hjemme.

VR: fra formidlerens perspektiv

Fra formidlerens perspektiv har VR flere spennende bruksområder. Du kan bruke det på språkkafé til å la innvandrere vise frem hjemstedet sitt i Wander, hvor du bruker satellitt og gatebilder fra hele verden til å dra til hvilken som helst adresse på jorden. Du kan la publikum øve på kjøring når de skal ta førerkortet, ved hjelp av appen City Car Driving. Du kan stimulere til både moro og bevegelse med rytme-spillet Beat Saber. Dette er en sikker vinner uansett alder. Eller hva med å ha en kreativ konkurranse hvor publikum maler i Tilt Brush?

Hva skal man velge?

Det største valget i dag står mellom frittstående eller PC-drevet VR. På det frittstående markedet i dag, er Meta Quest 2 det åpenbare valget for mange.

Her får du et batteridrevet headset med trådløse kontrollere. Alt annet er innebygd. Det veier lite, og er enkelt å sette opp. Skulle du ønske tilgang på spill som egentlig er laget for PC, kan du koble deg til via en USB-C kabel og bruke headsettet som en skjerm.

Med tanke på brukervennligheten Quest 2 tilbyr, så er det nok ikke noen tvil om at dette er den enkleste måten å tilby VR på i bibliotek. Det er spesielt sant dersom du skal låne det ut for selvbetjent bruk i lokalet. Fordelene med en PC-drevet løsning handler i stor grad om kvalitetsforskjeller på bilde og sporing som den jevne bruker ikke vil merke stort av. Merk også at Quest 3 lanseres senere i år, og at det forventes ytterligere økning i kvalitet og komfort når det slippes.

Bibliotekene melder:

Publikum synes VR er veldig spennende, særlig i starten. Etter det må det gjerne formidles spesifikke opplevelser for at interessen skal vare. Du bør også være bevisst at VR skaper mye varme og svette. For å bedre hygienen kan du kjøpe til silikontrekk for maske og kontrollere som enkelt lar seg tørke av.

Når det gjelder Quest headsettene er det verdt å vite at du trenger en smarttelefon eller et nettbrett for å foreta førstegangsoppsettet. Tidligere trengte du en Facebook-konto for å sette dem opp, men dette er ikke nødvendig lenger. Det holder med en e-post adresse.

Betalingsmetoden er kredittkort eller Paypal, men du finner også mange gode gratisspill i den innebygde butikken.

Dette var noen tips på veien, mer om gode løsninger på driftsrelaterte spørsmål finner du under kapittel 4: Oppsett og sikkerhet.