3.3 Samlingsutvikling

Mange av oss bibliotekarer er nok vant til å tenke at en samling bør ha bredde og aktualitet. Ikke minst er det vanlig at eksemplarene vi kjøper inn kan brukes til hjemlån. Per i dag hindres vi likevel av både økonomi, åndsverklov og tilgang fra å jobbe med spill på samme måte. Det er tross alt ikke lov å låne ut spill til hjemlån uten spesiell avtale. Dette kan man få til ved å kontakte utgiver, eller kjøpe spill fra Biblioteksentralen. Dessverre er det også vanskelig å få kjøpt spill til andre plattformer enn konsoller da ingen aktører på markedet fakturerer for lisenser, og de lisensene man kan kjøpe nesten utelukkende er ment for privatmarkedet.

En mer fornuftig måte å gripe det an på, vil derfor være å bygge en samling som dekker kjente behov. Da kan man jobbe ut fra spørsmålene:

• Hvem er det vi ønsker å skape tilbud for?
  • Hvilke titler trenger vi for å gjøre det?

For å finne ut av dette kan tabellene til Medietilsynet være et utgangspunkt, men vi bør også ta høyde for lokale forhold.

Store byer som Bergen har for eksempel kjøpt inn alt fra Biblioteksentralen på hovedbiblioteket, mens tilbudet på filialene er mer spisset inn mot den lokale brukermassen. Uansett størrelse vil det ofte være gunstig å snakke med publikum. Dette viser at biblioteket bryr seg om spill, samtidig som du får hjelp med innkjøp som treffer der du ønsker.

Lag gjerne et dokument der du samler innkjøpstips. Over tid kan du forstå mer av hva brukerne dine liker, og hvordan du eventuelt kan jobbe for å tilby nye opplevelser.

Når det gjelder samlingsutvikling for spill, kan vi dele det inn i tre formål: hjemlån, utlån til bruk i lokalet, og aktiv formidling (arrangement, utstillinger). Det vil variere stort hvilke spill som egner seg til hvert formål. Vi har samlet de avgjørende faktorene i denne anvendelighetspyramiden, hvor spillene som når toppen kan brukes i alle tre situasjoner.

Plattform:

Noen spill finnes kun til bestemte plattformer. Hvis du mottar et fysisk eksemplar av et spill via innkjøpsordningen, og ikke har riktig konsoll, kan spillet stilles ut til hjemlån. Kanskje kan du også låne inn en konsoll for å bruke det på arrangement.

Krav:

Krever spillet noe ekstra? En brukerkonto? Nettilgang? Abonnement? Skulle du få spørsmål om å installere Fortnite, så kan du la spillere logge på med egne kontoer. Vær da forberedt på at noen yngre spillere ikke har egen konto, og gjerne er under den veiledende aldersgrensen på 12 år. Slike spill egner seg ikke til utlån eller hjemlån, men du kan arrangere konkurranser med påmelding i biblioteket – eller online med deltakelse hjemmefra.

Prismodell:

Noen spill kan lastes ned gratis fra nett, og noen krever abonnement. Dette er typisk online rollespill som World of warcraft og Final fantasy XIV. De krever i tillegg en personlig konto. scorer altså lavt på anvendelighet.

Aldersgrenser:

Enkelte spill passer kun for voksne og bør ikke spilles på storskjerm i lokalet. En del av disse vil du finne i katalogen til Biblioteksentralen. Eksempler vil være Resident Evil og Atomic Heart. De kan likevel egne seg til hjemlån, eller på arrangement rettet mot voksne.

Varighet:

Noen spill er veldig lange og er laget for å nytes i fred og ro. Igjen kan vi bruke Resident Evil og Atomic Heart som eksempler, men også Hogwarts Legacy og Mario + Rabbids tilhører den listen. De kan egne seg til hjemlån, temautstillinger, eller arrangementer hvor du snakker om eller spiller gjennom en historie sammen. Anvendeligheten er mindre til spontan bruk i lokalet.

Aktualitet:

Noen spill har stor «hype» i tiden før de slippes. De vil typisk være svært etterspurte med det samme, men så falmer interessen når folk blir bedre kjent med det. Hogwarts Legacy og Cyberpunk 2077 er slike eksempler. Disse egner seg best til hjemlån eller arrangement. Noen spill oppdateres årlig, og bør kjøpes inn når den nye utgaven slippes. Dette gjelder typisk sportsspill som FIFA og NBA, men til en viss grad også dansespillet Just Dance. Disse egner seg best til utlån i lokalet. Andre spill holder seg populære lenge fordi det er et miljø som holder spillet i live. Rocket league har e-sport miljøet i ryggen, mens spill som Skyrim og GTA 5 har en stor fanbase som fornyer opplevelsen ved å lage modifikasjoner (mods).

Vil du ha flere eksempler på spill som passer i ulike formidlingssituasjoner? Les 3.5 Tips til spill i 2023