Del 2.4 Innkjøpstips: PC

Spillformidling i bibliotek- PC

I dag har mange tilgang på en eller annen form for PC i hjemmet. Det å spille fysisk ved siden av venner er likevel ikke så lett med en PC, særlig hvis det er en stor stasjonær maskin. Mange samles derfor på biblioteket etter skoletid. Takket være mindre fokus på grafikk i spillbransjen om dagen, så kan selv de billigste PC’ene drive mange av de mest populære spillene, som Minecraft, Fortnite, Roblox og lignende.

Bare det å ha enkle PC’er tilgjengelig for utlån kan altså være en attraktiv tjeneste, særlig for de yngre spillerne. Samtidig har du bibliotek som kjøper inn såkalte gaming-pc’er for å ta opplevelsen til neste nivå. Disse maskinene kan vise spillene med høyere detaljnivå og flyt, og gjør tilbudet enda mer attraktivt.

Prismessig ligger en gaming-pc på i overkant av 10 000 kr per maskin. Det gjør at det også ligger økonomisk utjevning i et slikt tilbud, da mange ikke har råd til slikt utstyr hjemme. For å forsvare en slik utgift er det greit å vite at slike maskiner kan brukes til mer enn bare spilling. Du kan for eksempel vurdere å la dem brukes av lokale kodeklubber, E-sport lag, eller til kurs i spillutvikling og videoredigering.

Fra spillerens perspektiv

Spillere som liker å spille på PC vil som regel fortelle deg at dette er den beste spillmaskinen. Den er raskest, har flest spill, flest tilkoblingsmuligheter, flest muligheter for modifikasjoner, og er et veldig fleksibelt verktøy. Det å ha en kraftig PC – gjerne selvbygget – uttrykker også at du er en gamer. Mange pc-gamere elsker å omgås hverandre på LAN og konvensjoner, hvor de kan utveksle kunnskap, være kreative og sosialisere.

Fra formidlerens perspektiv

Fra formidlerens perspektiv kan PC-gaming være en investering i en ny målgruppe. Sjansen er større for å tiltrekke både ungdommer og de mer hardcore gamerne med et slikt tilbud. Som nevnt kan PC’en brukes i flere former for digitale aktiviteter, som koding, bilde- og videoredigering. Du får også tilgang til et stort bibliotek av gratis spill

til lånerne dine, deriblant flere av spillene fra innkjøpsordningen for norske spill. Enkelte av disse titlene finnes bare til PC, og noen av dem er av den kravstore typen som du trenger gaming-PC til.

Bibliotekene melder:

Der biblioteket har flere PC’er ved siden av hverandre, er det gjerne der brukerne vil spille. Enkelte bibliotek har kjøpt inn enkeltstående gaming-pc’er for å kunne tilby spillene fra innkjøpsordningen, men de færreste bruker PC på den måten. Det er et sosialt element her som ikke bør undervurderes. Skal det først satses på PC, anbefaler vi å kjøpe fire eller flere samlet.

Det er å få kjøpt inn spill til PC kan være en utfordring. Alt selges digitalt via aktører som Steam og Epic, og de sender ikke ut faktura. Det vanlige er derfor at en ansatt legger ut for spillene.

Når man kjøper PC-spill så finnes ingen som forhandler for bibliotekene om bruksrettigheter. Løsningen er å lese bruksavtaler, eller sjekke hva utgivere mener om temaet. Utviklere som Mojang har for eksempel gitt tillatelse til å bruke Minecraft i ikke-kommersielle sammenhenger, og det finnes mange gratisspill hvor brukerne kan logge på med sine egne kontoer, slik som Fortnite og Rocket league.

Når det skal installeres spill på PC så må det gjerne gjøres enkeltvis på en og en konto. Unntaket er spill kjøpt via Steam, hvor man kan sette opp en PC-café-løsning. PC-spill krever også oppdateringer som ikke alltid gjennomføres automatisk. Vær altså forberedt på mer arbeid med et PC-tilbud, men også flere muligheter.