6.5 Spill og inspirasjon

Temaformidling

Temaformidling er et vanlig grep for å vekke interesse for verk i bibliotek. Etter som dataspill har blitt et mer modent medium har vi også her fått en god bredde i tema som kan løftes frem ved ulike anledninger.

Aktuelle tema kan være likestilling, integrering, jul, halloween, eller årlige temadager som Verdensdagen for mental helse, samisk nasjonaldag eller Pride.

Enkelte spill formidler tema bedre enn andre. Noen gjør det så godt at de gjerne kan formidles i flere år og til nye publikum.

Her er noen tips til spill å bruke i temaformidling.

• Psykisk helse: Mosaic, Road 96, Life is strange.
  • Kulturmøter: Life is strange 2, Mitt barn lebensborn, Against all odds.
  • Homofili: The last of us 2, Dream daddy, Night in the woods
  • Halloween: Ghost busters, Luigis mansion, Phasmaphobia

Når det gjelder formen på temaformidlingen så kan den variere. Fra en utstilling av omslag, til videoklipp på skjerm. En nærspilling på lerret, eller en hel dag med varierte formidlingsteknikker.

Utstilling

Utstillinger er som nevnt en vanlig formidlingsform i bibliotek. Det å legge til noen spill i en utstilling sammen med bøker og filmer, kan være en vei inn i spill i bibliotek for både bibliotekar og bruker. Det enkleste er nok å stille ut titler, lister over titler, eller bilder av omslag. Da trenger du ikke ta stilling til hvilken del av spillet som er best å vise frem.

Videoutstilling med spillklipp

Ønsker du å gå litt lenger kan du vise klipp fra spillene på en skjerm. I det følgende skal vi gå nærmere gjennom tre metoder for å finne og redigere spill-klipp. Vi minner om at du må huske å ha det opphavsrettslige i orden for materialet du skal vise.

Den første og enkleste metoden består i å lage en Youtube-konto, og deretter lage spilleliste med spill-trailere. Husk at med mindre du har Youtube Premium-abonnement, så vil det dukke opp reklame med jevne mellomrom.

Den andre metoden består i å bruke Powerpoint til å vise spillklipp. Legg klippene inn i hvert sitt lysbilde og skru på automatisk start, overgang, og repeterende visning.

Spillklipp kan sankes ved å ta skjermopptak av Youtube-videoer eller egen spilling. Har du Windows og spiller på PC er dette så enkelt som å trykke på windowsknappen + G. Da starter du opptak av hele skjermområdet. Vil du ta opp fra Playstation eller Xbox har begge disse innebygde opptaksfunksjoner, men da må du eksportere filene til en PC for å behandle dem etterpå.

En bedre løsning for bibliotek som planlegger å gjøre dette en del, er å investere i en dyrere PC med dedikert grafikkort og et såkalt capture card. Et capture card kobles til en PC, enten internt eller via USB avhengig av varianten. Det har en HDMI-inngang hvor du kobler til det du ønsker å ta opp fra. Deretter kan du bruke en gratis video- og strømmeprogramvare som OBS Streamlabs for å definere hvilken del av skjermen du vil ta opp, legge til bibliotekets logo, eller lese inn formidlingskommentarer til innholdet – med eller uten bildet ditt.

Ønsker du enda mer kontroll over resultatet, kan du lagre filen og gå gjennom den i et videoredigeringsprogram. Her kan du klippe og lime, legge på lyd, tekst og mer. Det finnes mange gode instruksjonsvideoer på Youtube som kan lære deg de viktigste funksjonene på noen minutter. Bibliogames tilbyr også kurs i både videoredigering for de som måtte ønske det.

Med tanke på valg av verktøy regnes Adobe Premiere for å være blant de beste. Samtidig koster lisensen i skrivende stund snaue 200 kr måneden, og gratis-utgaven av Davinci Resolve er på mange måter like god.

Samspilling

En tredje variant av temaformidling er samspilling. Her velger man ut et spill som dekker temaet på en god måte, og spiller gjennom det sammen på lerret. Dette bør skje i et skjermet område slik at deltakerne føler seg mer komfortable når innholdet skal diskuteres.

Lei gjerne inn en foredragsholder som kan bidra med å starte interessante diskusjoner om temaet. Kanskje får du tak i noen som har forsket på temaet? Eller har vært med å utvikle spillet? Bergen offentlige bibliotek, som pionerte denne formidlingsformen i bibliotek, har til og med hatt med profesjonelle skuespillere til å lese teksten i enkelte spill.

De har også hatt godt besøk av voksne spillere på disse arrangementene. Sjekk ut deres beskrivelse av tilbudet sitt under Del 7: Cases om du vil vite mer!

Spillanmeldelser

Det er i dag mange som skriver spillanmeldelser, og et økende antall som leverer dem over Youtube eller live-strømming. Derfor skulle man kanskje ikke tro at det hadde så mye hensikt for bibliotek å starte med det samme. Likevel er det flere kategorier hvor bibliotekene har bedre kontakt med målgruppene enn mange av de store spillanmelderne.

Eksempler på dette kan være anmeldelser rettet mot familier og litterært interesserte. Hva med en blogg som fokuserte på spill med litterære forelegg? Eller en stream hvor man bare spilte spill fra innkjøpsordningen for norske spill?

Bergen offentlige har en stream hvor de spiller den første timen av spill som er kjøpt inn via Biblioteksentralen.

Bibliogames strømmer ukentlig fra spill fra innkjøpsordningen og skriver anmeldelser. Her er det fortsatt veier å gå for den som ønsker å grave litt dypere i spillmediet.

Lenker: