Del 2.1 Innkjøpstips: Nettbrett

I dag er foreldrenes mobil en av de vanligste inngangene til spilluniverset for barn. Det starter kanskje med at de får låne mobilen når foreldrene er opptatt. Så utvikler barna gradvis en egen interesse for spill, og de begynner å spørre om å låne mobilen. Snart kjøper foreldrene like godt en egen enhet til barna – gjerne et nettbrett.

Nettbrett har stort sett det samme spillutvalget som smarttelefoner, men er bedre egnet til spilling. De er kraftigere, og den store skjermen gir bedre kontroll.

Nettbrettmarkedet er delt mellom tre systemer som styrer hvilke spill og apper du kan bruke. Disse er Android, Ios og Windows.

Android finner du for eksempel på Samsung og Huawei-nettbrett. Disse er billigst og har flest tilpasningsmuligheter. Ios brukes i Apples Ipads. Her er tilpasningsmulighetene færre, men sikkerheten og brukervennligheten større. Mange betaler gjerne ekstra for denne opplevelsen, så vel som merket.

Microsoft sine Surface-enheter har Windows installert, og kan derfor føles mer som en PC. De er kostbare, men også svært kraftige. Likevel, for prisen de koster vil det for mange være bedre å investere i en PC. Vanlige bruksområder for nettbrett i bibliotek, slik som surfing og lesing av mail, krever nemlig ikke kraftige enheter. Selv større mobilspill kan drives på enheter fra nedre sjikt

Fra spillerens perspektiv

Fra spillerens perspektiv tilbyr mobilspill et hav av ulike opplevelser. Nye, fristende spill dukker opp hver gang du åpner Appstore. Nesten alle er gratis, og spillene er av en type som man kommer inn i på noen sekunder.

Mange av disse spillene har likevel kort levetid. Kanskje blir du lei det neste spillet på minutter, eller kanskje greier du nesten ikke å legge det fra deg. Det gjør selve jakten på det neste spillet like interessant som selve spillet. Motsatsen til denne typen spill, er de mange mobilspillene hvor du følger progresjonen til karakteren din over tid. For å holde på interessen din er de laget slik at de begrenser hvor mye du kan gjøre av gangen. Da kan du enten komme tilbake regelmessig, eller betale for å spille mer. Engasjementet styrkes også av at du sammenlignes med spillere fra hele verden. Den som bruker mest tid eller penger, blir sterkest og høster anerkjennelse.

Fra et formidler-perspektiv

Fra et formidler-perspektiv er det ikke stort å hente fra denne siste typen mobilspill. Den andre kategorien, som tilbyr korte, hektiske økter, kan derimot brukes i sosiale spillaktiviteter. Vi tenker da på racing, plattforming, partyspill og lignende. Siden man ofte mangler enheter til alle som vil spille under spillarrangement, og de fleste i dag har egne smarttelefoner, kan biblioteket sette opp aktiviteter som benytter besøkendes mobiler til spill over Bluetooth eller Wi-fi.

Mange av spillene fra innkjøpsordningen for norske spill er også laget for mobil og nettbrett. Når bibliotekaren ønsker å vise dem frem, er det enkelt å koble seg til en storskjerm med en hdmi-overgang.

Til slutt skal det nevnes at du finner en mengde apper for lyd-, tekst- og bildedesign til nettbrett. Med litt kreativitet kan disse brukes i alt fra makerspaces til uhøytidelige konkurranser.

Bibliotekene melder:

Nettbrett er et kraftig verktøy med stort spillutvalg. Likevel melder enkelte at nettbrettene blir lite brukt, da de har PC’er som er mer populære for arbeid, og konsoller som er mer attraktive for spill. Noen har opplevd at brukere logger seg på og bruker egne kredittkort, penger som så kan gå tapt og bli en kime til konflikt. Andre steder fungerer de fint for kjapp tilgang til aviser, Youtube, mail og lignende, og senker behovet for antall PC’er.

Flere bibliotek har kjøpt inn stativer med spesialtilpassede nettbrett kalt Hublets. Dette er nettbrett som kjøres på en spesiell utgave av Android. De støtter selvbetjent utlån via nasjonale lånekort, og har programvare som lar biblioteket styre tilgang og installasjoner.

Den unike programvareløsningen til Hublets har en stor bakdel. Det er at man ikke får tilgang til alle spillene i app-butikken. Det er egne avtaler som avgjør hvilke spill og apper som er tilgjengelige på Hublets systemet. Innkjøpsordningen for norske spill, som NFI administrerer, har heller ikke en avtale med Hublets som sikrer at alle disse kan lastes ned, men det jobbes med dette fra NFI’s side.