Aktiv formidling, Aktuelle prosjekter

Bøker rundt bålet

Bibliotekar leser ute en sommerkveld. Folk ligger på plenen og lytter

Jevnaker bibliotek ønsket å nå ikke-leserne og ikke-brukerne, og å spre litteratur og kunnskap om biblioteket. De syns det hørtes spennende ut med arrangementer ute, og søkte Nasjonalbiblioteket om midler til aktiv formidling til tiltaket Bøker rundt bålet

Konseptet var enkelt: Å møtes rundt bålet med bøkene.

Gjennom prosjektperioden har de lest høyt, fortalt historier, hatt bokprat og formidlet lokalhistorie på strender, på Torget og i Nordmarka. Høytlesningsarrangementene Ligg og lytt har trukket flest folk.

Med Bøker rundt bålet har Jevnaker jobbet for å skape fellesskaper i lokalsamfunnet og formidle litteratur. Gjennom dette ønsket de å bidra til bedre folkehelse gjennom å tilrettelegge for uteaktivitet.

Økt synlighet

Bøker rundt bålet har ført til økt synlighet av biblioteket og tilbudet. Folk har sett biblioteket på stranda, og de har lest om biblioteket i lokalavisa. Ulike omtaler i form av egen innsendt artikkel, artikkel skrevet av journalist og innsendt tekst fra en deltaker har gitt blest rundt biblioteket.

«Speilblank Randsfjord, delvis stjerneklar himmel, spraking fra bålpanna – og der satt eller lå vi på liggeunderlag dekket av reinskinn mens vi fikk gleden av å lytte til utdrag fra ulike tekster, lest høyt for oss av bibliotekarene ved Jevnaker bibliotek.»

Innsendt til Ringerikes blad av deltaker i etterkant av Ligg og lytt på Nøklebytangen i januar 2022:

I tillegg har biblioteket opplevd at folk synes Bøker rundt bålet er morsomt, at det er noe de legger merke til og snakker om.

Videre drift

Jevnaker bibliotek har tatt Bøker rundt bålet inn i drift, og det er nå en fast del av arrangementstilbudet.

I desember skal de ha et arrangement under Bøker rundt bålet-paraplyen som kalles Bok og badstu. Da har de leid en badstuebåt som ligger i Randsfjorden (FLYT-Fjordsauna), og skal ha litteraturformidling her. De planlegger også et Ligg (eller sitt) og lytt-arrangement på Nøklebytangen i januar.

Ta i bruk strender, koier, lavvoer, grillhytter og andre plasser i lokalmiljøet til litteraturformidling!

Vi spurte om Jevnaker bibliotek vil anbefale andre bibliotek i å gjør det samme, og svaret er at det anbefaler de på det sterkeste! De har også en punktliste som kan være til hjelp:

• Trikset er å gjøre det enkelt.
  • Vi har henvist til BUA for lån av utstyr, og deltakerne har lånt og tatt med det de måtte trenge selv.
  • Vi har oppfordret til å ha med en vedkubbe til bålet, varmt drikke og det de eventuelt ønsker å spise.
  • Gjør i stand ei kasse med tennbriketter, fyrstikker, leselamper, pannelykt, batterier, plastposer, penn og ellers annet man måtte trenge.
  • Vi kjøpte ei lita bålpanne som er lett å frakte med seg.
  • Eller bruk ferdig bålplass.
  • Ta med noen ekstra ullpledd som kan deles ut.
  • Det kan være kjekt med en plan B.
  • Det kan se idyllisk ut å være på stranda i juni, men husk på mygg, knott og andre ting som kan være plagsomt når man sitter i ro.
  • Vi har ikke hatt med lydanlegg. Lyder fra båter og annen motordur kan overdøve stemmen når man forteller og leser høyt.
  • De aller fineste arrangementene vi har hatt har vært høst og vinter. Da er det ofte stillere ute, og det blir veldig stemningsfullt med bål, lanterner og lyslenker. Og stjerneklar himmel hvis man er heldig.

Søk midler til å etablere tilsvarende tilbud

Nasjonalbibliotekets midler til aktiv formidling kan benyttes til tiltak som andre har gjennomført tidligere. Dette innebærer at du kan søke om midler til å gjennomføre din Bøker rundt bålet, eller lage deg din egen vri.

Her er søknaden og sluttrapporten fra tiltaket som kan danne utgangspunkt dersom du ønsker å søke om eller etablere et tilsvarende tilbud.