Lokalpodden. Formidling i en digital tid

Type:Aktiv formidling
Prosjekteier:Tvedestrand bibliotek
Status:Pågående
Tidsperiode:2023, 2024

Tilleggsinformasjon

• Tiltaket er forlenget til 30.5.2024.

Publisert: 20. desember 2023

Prosjektmål:
Skape en lokal kanal for formidling i vår tid, preget av kvalitet, regularitet, profesjonalitet og aktualitet,

Målgruppen Barn i biblioteket:
– Utvikle biblioteket videre som et «sted» de kjenner som sitt
– Formidle aktivt bibliotekets kjerneverdier, og gi målgruppen del i det erfarings- og refleksjonstilfanget som ligger i litteraturen
– Gi målgruppen mestrings- og eierfølelse i litteraturens verden.

Målgruppen Voksne:
– Være med på å sette dagsorden og bidra til lokalt mediemangfold og meningsdannelse
– Formidle litteratur og aktualitet ut fra bibliotekets kjerneverdier
– Nå nye brukergrupper

Bibliotekets «steder». Bakgrunn, tankegang og strategi
Folkebibliotekets uformelle virkning i samfunnet kan beskrives i fire aspekter, som «Hjemmested – Møtested – Verksted – Tenkested» (jfr https://agderfk.no/Kalender/CalendarEvent.aspx?Id=510&MId1=7). Dette tar vi samtidig til oss som et handlingsprogram, med en tydelig rot i Folkebiblioteklovens krav om at vi skal være en uavhengig møteplass og arena for offentlig samtale og debatt, med vekt på allsidighet og aktualitet mv. Forbindelsen til «Nasjonal bibliotekstrategi 2020-2023», med sine føringer om biblioteket som en grunnstamme i demokratiet klinger også med. Og det stemmer godt med Tvedestrand kommunes egne føringer, med vekt på tidlig innsats, inkludering, og samskaping / samhandling.
Bakgrunn / aktuelle prosjekter
1: Målgruppe Barn 10-12 år:
De siste seks årene har Tvedestrand folkebibliotek systematisk satset på å utvikle seg som «Hjemmested» og «Møtested» for denne aldersgruppen, som på eget initiativ har pleid å oppsøke biblioteket etter skoletid. Dette har gitt trygghet og (relativ) ro. Barna vet at bibliotekstaben tar dem på alvor som individer. Samtidig er det vanskelig å få rammer for et fast og målrettet program for verkstedsaktiviteter og formidling av litteratur og bibliotekets kulturelle ballast («Verksted – Tenkested») for denne aldersgruppen. Om vi setter en særskilt aktivitet eller et tema på agendaen, så oppstår lett nye utenforskap av barn som vi ikke har kapasitet til å følge opp, fordi oppmerksomheten blir bundet opp til den planlagte formidlingsaktiviteten. Formidling av litteratur og bibliotekets kulturelle ballast for øvrig har dermed lett blitt begrenset til sporadiske prosjekter, men mest som en «smitte» over tid, i møte med den enkelte, og som en følge av omgivelsene.

Vi har nylig søkt Kulturrådet om midler til et prosjekt: «Biblioteket – ditt sted», for å utvikle oss også som «Verksted» og «Tenkested» for denne målgruppen. Med i prosjektplanen er et systematisk litteraturformidlingsprogram for 10-12 åringene i biblioteket etter skoletid på tirsdager og torsdager. «Verksted»-Formidlingen vil i være preget av hjelpemidler innen digialteknikk, medier, 3d-printing mm – men også f eks, blackout poetry, og rollespill. I dette prosjektet ønsker vi også å utvikle «Tenkestedet, med tiltak som «Spør en smarting», «Barnas bokbadskole» og Shared reading for barn.
Samtidig ønsker vi å vedlikeholde Møtestedet og Hjemmestedet ved fortsatt å ha en lav terskel for også de barna som ikke lar vil delta i denne typen aktiviteter.
Svar på denne søknaden ventes i november.

2: Målgruppe Voksne
De senere årene har vi også systematisk bygd opp en arrangements- og debattvirksomhet for voksne, og på den måten gjort biblioteket til en aktuell arena for meningsbryting og –dannelse.
Dette er både på bibliotekets «tradisjonelle» virkeområde, litteraturen, men også ved å sette aktuelle temaer innen samfunnsutvikling, lokalkultur, mm på dagsorden. Bl a har vår møteserie «Tvedestrandsdebatten, der biblioteket er rask med å ta initiativ når uløste spørsmål og temaer melder seg,» blitt etablert i lokalmiljøet. Sist ute var debattarrangementet «Hvor skal byen ligge?» hvor vi var med å belyse trekk og uløste spørsmål med en større satsing på næringsarealer mm ved nye E18.

Prosjekt «Lokalpodden»
Dette aktuelle prosjektet vil forhåpentlig gå inn i samspill med prosjektene som er beskrevet over.
Målgruppe: Barn (og voksne)
Vi ønsker å skape en lokal podcast for / med barn, basert på 1: Løpende arrangementer / verkstedsaktiviteter med barn involvert (f eks «Spør en smarting» og «Barnas bokbadskole»), nevnt over), og: 2: åpne, voksenstyrte samtaler om aktuelle spørsmål og emner innen litteraturen og livet.
Målgruppe: Voksne
Vi ønsker å skape en lokal podcast som både bidrar til litteraturformidling og til å sette lokale problemstillinger på dagsorden. Dette er som en forlengelse av den plattformen vi allerede har skapt med bok- og debattarrangementer i biblioteket, og for å utforske og utvikle bibliotekets rolle og muligheter innen mediefeltet.
Utad vil dette gjerne framstå som én podcastkanal, med kvalitet, regularitet, profesjonalitet og aktualitet som kjennetegn.

Samskaping med lokale ressurser
Prosjektet er vil nyte godt av samarbeid og samskaping med en rekke enkeltpersoner og miljøer, jfr liste over samarbeidspartnere.
Sentra person i bibliotekstaben vil være vår medarbeider Tom Seierstad, som har bakgrunn fra spill / multimediebransjen og har mer enn 15 års erfaring som lærer / aktivitetsleder / miljøveileder i skole og bibliotek. Han har vært tilknyttet Tvedestrand folkebibliotek som miljøveileder, aktivitetsleder og bibliotekmedarbeider siden høsten 2020.