Litteraturformidling fra ungdom til ungdom

Type:Aktiv formidling
Prosjekteier:Midt-Telemark bibliotek
Status:Avsluttet
Tidsperiode:2022, 2023

Rapporter

Målet for prosjektet er å skape et rom for formidling av litteratur på ungdommens egne premisser for å fremme lystlesing. Å være til stede på den «riktige» digitale plattformen blir viktig, samt å etablere god kontakt med ungdommene i kommunen. I Midt-Telemark kommune er det tre skoler med ungdomstrinn og det er derfor mulig å nå ut til alle.

Biblioteket mottok i forrige runde midler til aktiv formidling. Året er ikke omme, men en målgruppe vi jobber mot er ungdom. Vi ønsker nå å søke midler til å videreutvikle vår litteraturformidling retta mot ungdom. I arbeidet med høytlesingsprosjektet har vi lært mye om ungdomskulturen, og ønsker å prøve ut nye måter å formidle på. Både digitalt og fysisk. Det føles effektivt og tidsriktig å utvikle dette i tett dialog med ungdommene som bor i kommunen.
Etter sammenslåinga i 2020 har kommunen nå ett bibliotek. Biblioteket har oppretta et minitilbud i gamle Sauherad, hvor vi samarbeider med Frivilligsentralen om “Leseloftet”. Barn og unge er nok de som er blitt mest berørt av å miste sitt lokale bibliotek, men vi ser tendenser til at ungdommene beveger seg mer og mer på tvers av de gamle kommunegrensene, og vi håper at vi kan gjøre biblioteket til en viktig og selvfølgelig arena for barn og unge i den nye kommunen. Ungdomskulturen er i endring etter sammenslåinga, og det gir oss en ekstra boost!

Vi ønsker å se på om følgende tiltak gjør biblioteket mer attraktivt for ungdommen, og det blir viktig å lytte til ungdommenes egne ønsker for å skape et fundament som kan utvikle seg til å bli en del av daglig drift.

1. Opprette og skape innhold på en digital plattform
Målet er å skape større leseglede og være et synlig bibliotek for flest mulig unge i kommunen. Mange forholder seg verken til biblioteket eller lesing på fritiden. Det kan det være flere grunner til. Alle trenger heller ikke å lese, men det er viktig at biblioteket møter ungdommen der de er; på skolen. Vi må strekke oss etter å finne metoder som er relevante for å klare å friste ungdommen inn i bøkenes verden.
Vi tror en digital plattform dedikert til ungdom kan gi et større rom for formidling av litteratur idet de selv har mulighet til å skape innhold. Da blir det litteraturformidling fra ungdom til ungdom. Ikke bare fra bibliotekarer til et publikum.
Mange unge i dag har bilder og visuelle inntrykk som sin form for inntrykk og uttrykk på mobil og data. En bok med masse ark med tekst på, kan for noen virke fullstendig uinteressant, eller i beste fall som skolearbeid. Avstanden mellom den verden de forholder seg til vs. boka kan bli veldig stor. Dessverre kan ikke en bok i seg selv rope ut og si hvor god, spennende, tåredryppende eller morsom den er. Det er gjennom å ta det vanskeligste steget, dørstokkmila, å åpne opp på første side og begynne å lese, at den mulige opplevelsen kan oppstå. Vi ser at ungdom påvirkes av det som andre unge gjør, og at deres tanker og refleksjoner om bøkene spiller en stor rolle for at andre ungdom også vil lese. Her har Booktok på Tik tok vært en sentral kilde. Hvilken arena vi skal være på og på hvilken måte, er det dette tiltaket skal utforske og utvikle. Det kan være Instagram, Snapchat eller en annen arena vi ser kan bli aktuell.
Både bibliotekansatte og ungdommene selv blir viktige aktører ved å lage video, bilder eller skrive om bøker.

2. Aktiv lesing/ Notere i bøkene
Vi ønsker å utfordre hvordan bibliotekets bøker skal behandles. En trend vi har oppdaget blant unge lesere er noe de kaller “aktiv lesing”. Under en samtale ble det sagt at det ikke var så fristende å låne bøker på biblioteket fordi det var viktig for dem å kunne notere i margen, streke under avsnitt som føltes viktige. Dette er en form for aktiv lesning som er veldig populært på Booktok på Tiktok, der ens egne følelser og opplevelse av boka blir streket under og kommentert. Dette er en måte å kunne «si» noe om sin leseopplevelse, som følger boka/eksemplaret til neste leser. De kjøper helst bøker, noterer og gir videre til venner. Dette oppleves som verdifullt.
Biblioteket har derfor et ønske om å lage en hylle med litteratur for ungdom, som kan noteres i. Her blir det viktig å skaffe både etterspurt litteratur, samt finne de kulturfondbøkene som appellerer til disse leserne og inkludere dem på hylla.
Boka som er notert i vil kunne gi nestemann et personlig innblikk i den forrige leserens opplevelse. Dette kan gi en synlighet som unge i dag er vant til på nett, men samtidig er det ukjent hvem det er som noterer i bøkene. Dette er et ledd i å kunne skape interesse for å oppsøke biblioteket.

For å lykkes med dette prosjektet er det viktig å holde på den gode kontakten med skolene. Biblioteket må komme inn i klasserommene, fortsette å lese høyt fra bøker, og invitere til videre samskaping. Vi ser for oss at noe vil foregå i tett samarbeid med skolene, men at det etter hvert vil flytte seg over på den digitale plattformen og til bibliotekets lokaler.
Med 10 000 innbyggere og ett bibliotek med 2,8 årsverk, blir det viktig å søke midler til tiltak som vi tenker må utvikles og etableres for å være et aktuelt folkebibliotek for alle i kommunen. Vi ser at behovet for å satse på de unge krever innsikt og tid for å kunne bli en trygg og aktuell møteplass både digitalt og på biblioteket.