Les for meg også! – Aktiv formidling til personer med nedsatt funksjonsevne

Type:Aktiv formidling
Prosjekteier:Rana bibliotek
Status:Pågående
Tidsperiode:2023

Målet er at biblioteket gjennom et tilpasset formidlingstilbud skal nå ut til en ny gruppe brukere for å gjøre dem kjent med biblioteket, øke utlån og gi dem gode felles opplevelser med litteraturen.

Vi ønsker å gi dem et nytt aktivitetstilbud på dagtid i og utenfor biblioteket for å stimulere til leseglede, selvrealisering og felleskap.

At biblioteket bygger erfaringer og kompetanse ved å prøve ut nye metoder for formidling som på sikt vil kunne bli en del av det ordinære tilbudet.

Nasjonal bibliotekstrategi 2020-2023 legger vekt på at folkebibliotekene skal drive aktiv formidling, få flere til å lese og flere til å lese mer. Med utgangspunkt i dette ønsker Rana bibliotek å søke Nasjonalbiblioteket om prosjektmidler for å teste ut nye formidlingsmetoder rettet mot personer med nedsatt funksjonsevne. For å få til dette må vi få frikjøp av bibliotekpersonale slik at personalet kan engasjere seg sterkere i litteraturformidling til denne nye brukergruppen gjennom planlegging, gjennomføring og evaluering av prosjektets ulike deler.

Prosjektet består av:

1) tilpassede formidlingsarrangementer med fokus på høytlesning og samtaler om teksten underveis. Arrangementet skal gi deltakerne en litterær opplevelse og samtidig inspirere deltakerne til å bruke litteraturen mer aktivt i hverdagen. Vi tar også sikte på at noen av deltakerne skal produsere og fremføre en enkel dukketeaterforestilling i løpet av prosjektet. De ansatte innehar kompetanse på dette fra tidligere.

2) tilby boksamlinger/bokkasser som sendes/bringes til deltakernes bofellesskap/institusjoner. Innholdet vil baseres på kartlegging gjort av bibliotekar via samtaler om hvilke tema og sjangre som interesserer brukerne. Bokkassen vil bestå av litteratur og andre media fra biblioteket, og de vil jevnlig skiftes ut slik at bokkassene er aktuelle og interessante. Materialet i bokkassene er til utlån for beboerne og kan blant annet brukes til høytlesning, felles lytting og som utgangspunkt for samtaler.

I første omgang vil Rana bibliotek samarbeide med Fritidstjenestens kulturkonsulent for funksjonshemmede i Rana kommune, og også inngå samarbeid med andre aktuelle aktører både i kommunen og utenfor. Vi ønsker gjennom tett samarbeid med fagfolk og aktuelle institusjoner å sette sammen 1-2 mindre grupper av deltakere, hvor hver gruppe møtes annen hver uke over et halvt år. Antall grupper kan justeres ut fra behov og interesse for tilbudet.

Opplegget biblioteket tilbyr vil vare mellom 1-2 timer pr. gang. Aktivitetene vil bestå av høytlesning av utvalgte tekster, samtale med deltakerne underveis i teksten og en kombinasjon av andre aktiviteter hvor vi videre utforsker og bygger på det vi har lest. Aktiviteter kan eksempelvis være teaterlek, sang, forming og dukketeater. Vi ønsker å ha en enkel servering i form av kaffe, te, saft og kjeks for å bidra til å skape kos og hygge rundt arrangementene. Dette vil biblioteket selv finansiere.

Litteratur som kan benyttes er blant annet barnebøker, eventyr, noveller, poesi eller skjønnlitteratur som omhandler temaer deltakerne finner interessant. Dette vil bli valgt ut ifra deltakernes interessefelt og med mål for å skape ny interesse.

Ønsket om å høre til og oppleve relasjoner er et grunnleggende behov for mennesket. Biblioteket er en av de viktigste relasjonsbyggende arenaer vi har der lavterskelmøter, kulturmøter og møter mellom mennesker med ulik sosioøkonomisk bakgrunn foregår – møter som bidrar til å utjevne forskjeller og forebygge ensomhet. Denne gruppen er kanskje litt underrepresentert når det gjelder å tilby aktiviteter for i folkebibliotekene. Vi ønsker gjennom prosjektet å bidra til å løfte oppmerksomheten rundt denne gruppen bibliotekbrukere.