Kan eventyrstunden inspirere foreldre til å lese høyt for sine barn?

Type:Aktiv formidling
Prosjekteier:Tromsø bibliotek
Status:Pågående
Tidsperiode:2024

Tromsø bibliotek ønsker å undersøke om eventyrstunden kan være en metode som kan inspirere foreldre til å lese høyt for barna sine.

Det har i den senere tid vært flere oppslag i media om en synkende trend hvor foreldre ikke lenger leser så mye høyt for sine barn. Et eksempel fra Lesesenteret i Stavanger er følgende oppslag:

“Nå viser en fersk studie gjennomført av forskere ved UiS at høytlesing ikke ser ut til å være en så stor del av barndommen for alle norske barn som både forskere og mange foreldre gjerne har trodd.

Forskere ved Lesesenteret og Læringsmiljøsenteret, UiS, har spurt norske foreldre med barn mellom 3 og 6 år hvor mange bøker de leser i uka for barna sine. Da svarer en av tre foreldre at det er ingen eller én bok i uka.”

Det å bli lest høyt for som barn øker sjansen for at du blir glad i bøker og lesing når du vokser til og begynner på skolen. Lesing er en nøkkelkompetanse som er grunnlaget for videre læring i dagens samfunn. Og kan foreldre spille en stor rolle ved at de leser høyt fra barna er små.

Hvordan kan biblioteket inspirere foreldre til å lese høyt for barna sine fra de er små? Det er flere veier til målet. Tromsø bibliotek ønsker i dette prosjektet å prøve ut om det å delta på eventyrstund sammen med barna sine kan være en inspirasjonskilde for foreldre til å lese høyt. Vår erfaring i biblioteket er at mange foreldre besøker biblioteket i helgene og at de gjerne ønsker lavterskelaktiviteter som kan gjøres sammen med barna. Det å for eksempel delta på en gratis eventyrstund kan regnes som et lavterskel tilbud. Kveld og helg er tidspunkter hvor biblioteket gjerne har færre ansatte på jobb, og det ikke er så mange organiserte aktiviteter, spesielt for de yngste.

Tromsø bibliotek og byarkiv har som mange andre bibliotek en lang tradisjon med å tilby eventyrstunder for de yngste. Eventyrstunden er ofte en av de første kulturarrangementene små barn møter i livet. Eventyrstunden har en egenverdi i seg selv som litteraturformidling, men også som kulturopplevelse. På Tromsø bibliotek tilbys eventyrstund fast en gang i uken, den passer for barn 3-6 år, varer ca 20-15 minutter og satt sammen av dramatisering av et eventyr, en fortelling eller en bildebok, en sang eller to og litt småprat. Det er gratis å delta på eventyrstunden og bøkene som formidles er alltid tilgjengelig for lån i etterkant av eventyrstunden. Pr i dag tilbys eventyrstunder stort sett på dagtid i ukedagene, et tidspunkt som passer best for barnehagene, og det er også disse som bruker eventyrstunden mest. Barnehagene har gjerne rutiner og opplegg for å lese høyt, noe som er veldig bra.

Vi ønsker i prosjektet å heve kvaliteten på eventyrstunden og videreutvikle eventyrstunden som metode for å få et større nedslagsfelt. Vi ønsker å nå nye og andre målgrupper, som for eksempel foreldre. For at foreldre skal kunne delta på eventyrstund sammen med barna sine tenker vi at det må gjøres noen endringer med dagens praksis. Bla må eventyrstunden legges til tidspunkter hvor foreldre har fri sammen med barna, dvs helg eller ettermiddag.

Men biblioteket vil også undersøke om dagens metodikk for å lage eventyrstunden kan gjøres på en annen måte ved innhente kunnskap og erfaringer fra andre bibliotek i landet. Vi vil undersøke om det finnes metoder hvor eventyrstunden kan brukes som en inngang til litteratur og høytlesing. Vi ser for oss å formidle bildebøker, fortellinger og eventyr gjennom dramatisering, bruk av rekvisita, kulisser, stemmebruk, lys etc. Her er det mulig å hente kunnskap og lære fra lokale kulturinstitusjoner som Hålogaland teater, Hålogaland Amatørteaterselskap (HATS) og Rådstua teaterhus.

Vi tenker at det også vil være nyttig å videreutvikle eventyrstundkonseptet til også å kunne ta det med ut av huset, sånn at man i noen situasjoner kan nå foreldre på andre arenaer enn på biblioteket.

Vi vil utvikle formidlingsopplegg ved å prøve ut ulike måter å knytte informasjonsmateriell om høytlesing, foldere med lesetips og annet materiell til eventyrstunden. Vi vet at mange voksne synes det er vanskelig å orientere seg i jungelen av bøker, hvilke bøker egner seg for høytlesing, hva passer for de ulike aldergruppene etc. Erfaringer fra litteraturformidling på foreldremøter er at foreldre setter pris på tilpassede lister med lesetips. Disse erfaringene vil vi bygge videre på og koble sammen med eventyrstunden.

Erfaringer fra prosjektet vil deles med andre bibliotek, både i fylket og ellers i landet.