«Jaaaa! Der kjæm bokbussen!» – litteraturformidling i bokbussen

Prosjekteier:Rana bibliotek
Status:Pågående
Tidsperiode:2024

Bokbussen er en rullende filial av Rana bibliotek. Bokbussen eies og drives i sin helhet av Rana kommune, men bussen selger også tjenester til nabokommunene Hemnes og Lurøy. Vi håper også å få med Rødøy kommune innland fra 2024.
Bokbussens primære oppgave har etter hvert blitt å være et rullende skolebibliotek. Vi har lenge hatt et ønske om å kunne tilby flere aktiviteter PÅ bokbussen når den besøker skolene, men kapasitet og økonomi har gjort dette vanskelig.

Innholdet i bokbussens tilbud er å gi så mange barn og unge som mulig tilgang på litteratur og bibliotek, og å bidra til å gi dem gode lese- og kulturopplevelser. Dette bidrar også til å nå målene som gjelder sosial bærekraft

Bokbussen har i dag fast besøk på alle rutene hver 14. dag.
Formidlingsprosjektet vil innbefatte skolene i nabokommunene også, og skolene der vil få samme besøksfrekvens og tilbud som skolene i Rana. Prosjektet innbefatter altså tre, kanskje fire kommuner. I utgangspunkteter det personale ved Rana bibliotek som vil frikjøpes for å gjennomføre tiltakene, men vi ser også for oss et mulig samarbeid om dette med de andre folkebibliotekene. Tiltakene må også gjennomføres i samarbeid og dialog med den enkelte skole. Dette vil bidra til at besøkene og formidlingen blir mer vellykket, da besøkene er planlagt og forberedt fra skolenes side.
Vi ser for oss at noen av skolene kan få besøk på den ordinære ruten, mens det for andre må legges opp til ekstra besøk. Dette på grunn av at det kan være knapp tid mellom de ulike stoppene bussen har på planen, at formidlingsbesøk må tilpasses den enkelte skole, eller at det av personalmessige hensyn på biblioteket må legges opp til hele «prosjektdager» for å få kabalen internt til å gå opp.
Opplegget biblioteket tilbyr vil vare mellom 0,5-1 time pr. gang. Aktivitetene vil bestå av høytlesning av utvalgte tekster, samtale med deltakerne underveis i teksten og en kombinasjon av andre aktiviteter hvor vi videre utforsker og bygger på det vi har lest. Litteratur som kan benyttes er blant annet barnebøker, eventyr, noveller, poesi eller skjønnlitteratur som passer til målgruppa. Dette vil bli valgt ut for å skape ny interesse og fremme leseglede.
Vi planlegger også at vårt eget «Gorgon dukketeater» kan gjenoppstå, etter at det på grunn av kapasitetshensyn og pandemi har vært lite aktivitet der de siste årene. Dette er de ansatte selv som organiserer fra planlegging, lage dukker og kulisser og å fremføre det.
Vi tenker oss at den enkelte skole får et tilbud der alle klassene på ett trinn får mulighet til å delta. Det er begrenset plass inne i bokbussen, og på de større skolene der det er flere klasser på samme trinn, må vi beregne å ha bare én og én klasse inne.
Vi tenker oss ett opplegg i vårsemesteret 2024, og et annet på høstsemesteret. De to ulike tilbudene vil gis til ulike trinn på barneskolen. Dvs. at f.eks 1, klassene får besøk på våren 2024, mens det er 2. eller 3. klassingene som vi gir tilbud til på høsten.

Gjør oppmerksom på at tilskuddsmidlene KUN vil gå til å finansiere frikjøp av personale i Rana bibliotek, de samarbeidende kommunene vil bare nyte godt av tilbudet. Tilbudet vil inngå i avtalen vi allerede har med dem, og vil ikke koste dem noe ekstra.