BABYSANG SOM SPRÅKSTIMULERENDE TILTAK I BIBLBIOTEKET

Status:Avsluttet
Tidsperiode:2023

Rapporter

Språkstimulering fører til leselyst og leseglede for de aller minste i biblioteket.
Målet med dette prosjektet er at det skal bidra til god språkutvikling hos babyene, og skape forståelse hos voksne at kommunikasjon og språk er veldig viktig som tidlig innsats. Gjennom et antall samlinger skal prosjektet gi babyene en positiv opplevelse av musikk og skape en sosial møteplass for voksne og barn. Dette skaper trygghet og tillit og stimulerer barnas evne til kreativitet og motorisk utvikling. Samtidig vil det gi de voksne inspirasjon til egen sangglede som de kan ta med til hjemmet.

Kulturstrategien for Innlandet peker på bibliotekets rolle som samfunnsutvikler og at bibliotekene skal styrkes som møteplasser
som fremmer opplevelser, livslang læring og inkludering. Bibliotekloven omfatter tilbud til alle som bor i landet. De fleste folkebibliotek tilbyr ulike tjenester til ulike alders- og målgrupper. Det er imidlertid en gruppe som de fleste bibliotek ikke når, babyene. (0-18 mnd.) Det er i dag typisk kirken, frelsesarmeen og frivillighets-sentralen som gir dette tilbudet. Våler folkebibliotek ønsker å tilby en nøytral møteplass med et godt faglig tilbud til babyene som målgruppe.

Kulturavdelingen i Våler har FOLKEHELSE som overordnet mål i vår strategi, og god helse og livskvalitet som delmål. Sangens og musikkens positive effekter kan bidra til et bedre liv i betydningen av bedre trivsel, økt livskvalitet, bedre helse og økt velvære for mennesker i alle aldre. Dette er i tråd med FNs bærekraftsmål nr. 3 som skal sikre god helse og fremme livskvalitet for alle, uansett alder.

Forskning viser at babysang stimulerer barnets språklige, musikalske og motoriske utvikling gjennom sang, musikk, rytmer, rim og regler. Sally G. Blythe ved det britiske instituttet for nevrofysiologisk psykologi skriver at kjente barnesanger og bruk av tradisjonelle barnerim er sterkt medvirkende til å forberede barnas hjerne til å lære seg språk. Hun mener at foreldre bør synge for sine barn hver eneste dag, og at dette vil motvirke språkproblemer senere i livet. Ved Våler folkebibliotek har vi et pågående prosjekt som heter «Lesestund er kosestund» Dette er et samarbeidsprosjekt med helsestasjon, barnefysioterapaut og bibliotek. Alle nyfødte babyer med foreldre blir invitert til barseltreff på biblioteket. Det hadde vært fint å tilby babysang til disse som en videreutvikling av dette prosjektet.

Prosjektets resultatmål er å gjennomføre 10-15 samlinger i 2023 med ulikt innhold, knyttet til sang, musikk, rytmer, rim og regler. Barne- og ungdomsbibliotekar er også leder for kulturskolen og har sang og gitar som formidlingsfagfelt. Under samlingene skal målgruppen lære sanger og sangleker som kan brukes i hverdagen og skape bevisstgjøring hos de voksne om at denne type aktiviteter bidrar til god språkstimulering.

Vi har stor tro på at prosjektet i ”Babysang som språkstimulerende tiltak i biblioteket”, gir positive resultater på sikt. Prosjektleder mener også at prosjektet er lett overførbart til andre bibliotek i andre kommuner.