Aktiv formidling i Rogaland 2024

Prosjekteier:Rogaland fylkesbibliotek
Status:Pågående
Tidsperiode:2024

Å få flere til å lese og gjøre litteraturen og biblioteket synlig på nye arenaer i Rogaland.

Effektmål:
Økt utlån i folke og skolebibliotekene i Rogaland
Flere aktive lånere i bibliotekene i Rogaland
Flere lesesirkler og andre lavterskel arenaer for litterære samtaler
Økt bruk av dataspill i bibliotekene
Større engasjement og økt utlån knyttet til bibliotekenes formidling på nett
Økt deltakelse i Sommerles
Bygge kompetanse og etablere praksisfellesskap på ulike formidlingsmetoder
Nye samarbeidspartnere og langsiktige samarbeidsrelasjoner for bibliotekene

Rogaland fylkesbibliotek søker på vegne av 18 av fylkets 23 kommuner om støtte til 16 ulike formidlingstiltak. Disse kommunene er med på søknaden: Bjerkreim, Eigersund, Gjesdal, Haugesund, Hjelmeland, Hå, Karmøy, Klepp, Lund, Sandnes, Sauda, Sokndal, Sola, Strand, Suldal, Time, Tysvær, Vindafjord. Tiltakene i søknaden kommer i tillegg til formidling som disse bibliotekene normalt driver med. De omsøkte midlene vil fordeles uavkortet til bibliotekene og brukes til frikjøp av ansatte (vikarutgifter). Tiltakenes omfang og hvilke kommuner som deltar på hva angis i budsjettet.

Tiltakene er utarbeidet sammen med bibliotekene og bygger på metoder for formidling og/eller nasjonale formidlingstiltak som vi ønsker å integrere i den daglige driften i bibliotekene i Rogaland. Noen av tiltakene foregår i biblioteket, men er rettet mot målgrupper som hankes inn fra andre steder. Det gjelder tiltak 2 (spillformidling), tiltak 10 (Babytreff i biblioteket) og delvis tiltak 7 (bibliotekets litteraturpris). Fylkesbiblioteket vil følge opp de ulike tiltakene med kurs og workshops (se budsjett for oversikt).

Søknaden er forankret i Regionalplan for bibliotek i Rogaland og tilhørende handlingsprogram. Søknaden er også forankret i det nasjonale samarbeidsprosjektet Formidlingskompetanse i folkebibliotek (FiF).

Tiltak
1. Digital formidling
Videoboktips eller podcast. Nytt i år er at noen av bibliotekene vil prøve seg på «gullkorn fra lokalhistorisk samling», korte videosnutter som presenterer innhold av lokalhistorisk interesse.

2. Spillformidling
Spillkvelder, spillturneringer, spilldag for familier og andre arrangement og aktiviteter som kan få unge gamere og deres foreldre til å oppdage biblioteket som møteplass.

3. Lesersørvis
Produkt: lesersørvisbrosjyrer og registrering på https://forrigebok.no/
I tillegg oppfordrer vi bibliotekene til å bruke idéen i andre sammenhenger, som nettsak, Instagrampost, Facebookinnlegg, utstilling i bibliotekrommet, videoboktips, arrangement eller lignende.

4. Litterære pusterom / shared reading
Etablere shared reading-grupper utenfor biblioteket og gjennomføre et gitt antall shared reading-samlinger. Bibliotek som skal være med på dette forplikter seg til å sende ansatte som ikke alt er sertifiserte leseledere på et tre dagers seminar i shared reading.

5. Lesestund for voksne med spesielle behov
Tilrettelagte lesestunder for demente, rusmisbrukere, på DPS eller for andre målgrupper med spesielle behov.

6. Litteraturformidling til barn med spesielle behov
Tilrettelagt litteraturformidling for barn som er hørselshemmede og bruker tegn til tale, blinde og svaksynte, dyslektikere, barn med psykisk utviklingshemminger eller andre med spesielle behov.

7. Bibliotekets litteraturpris
Ulike formidlingstiltak knyttet til Bibliotekets litteraturpris.

8. Bokstart
Etablere et samarbeid med helsestasjonen om å fremme høytlesing, leselyst og tidlig språkutvikling gjennom å informere om bibliotekets tilbud for de yngste på personalmøte på helsestasjonen og invitere de yngste bibliotekbrukerne med foreldre til lesestund/barseltreff/pappatreff.

9. Lesekalenderen
Formidling med støtte i lesekalenderen i form av barnehagebesøk, besøk på helsestasjoner, med bokpakker.
NB! Biblioteket må selv betale for trykking av lesekalendere.

10. Babytreff i biblioteket
Nybakte foreldre/ foreldre i permisjon. Formidling litteratur/sang og regler – møteplass samarbeid med helsestasjon og kulturskolen. Gjennomføres i biblioteket, men rekrutterer publikum utenfor biblioteket (helsestasjonene).

11. Barnehagebesøk
For eksempel
• Samling for skolestartere (samling i mai/juni for de som skal begynne i første klasse høsten 2024 og deres foreldre. Gjennomføres i samarbeid med skolene, for eksempel i forbindelse med barnehagenes besøksdag eller lignende.
• Informasjonsmøter om tøyveskebiblioteket
• Bokprat for ansatte eller på foreldremøte (kveldstid)

12. Skolebesøk
For eksempel
• Skolebesøk i forbindelse med Sommerles. Besøk på alle skoler og i alle klasser for å fortelle om Sommerles og formidle bøker.
• Bokprat for FAU og på foreldremøter
• Bokprat for lærere på planleggingsdager

13. Barnebokbad/elevbokbad
Barne-/Elevbokbad etter metoden barnebokbad.

14. Litteraturworkshops/skriveverksted for ungdom
Korte, strukturerte litteraturworkshops, for eksempel etter metoden Blackout poetry i skolebibliotekene, ungdomsklubben, andre steder der mange ungdom samles.

15. Popup-bibliotek
Midlertidige, mobile bibliotek i kjøpesenter, på festivaler, idrettsarrangement etc.

16. Litteraturformidling i nye sammenhenger
Utenfor biblioteket eller ved å invitere nye brukere inn på biblioteket. For eksempel:
• Dagsturhyttene
• Yoga og poesi