Inngangspartiet

Type:Utviklingsmidler
Prosjekteier:Arendal bibliotek
Prosjektkategori:Innsatsområder: Biblioteket som læringsarena, Biblioteket som møteplass
Status:Avsluttet
Tidsperiode:2015

Rapporter

Andre filressurser

Dyktiggjøre ungdom til å initiere, utvikle og delta i debatter om samfunnsaktuelle temaer.
Skape arena for ungdom og voksne for kunnskapsdeling.

Introduksjon:
Arendalsuka har utviklet seg til å bli en viktig politisk arena både på regionalt, nasjonalt og internasjonalt nivå med sine politiske samtaler og debatter. Arendal bibliotek vil aktualisere biblioteket som arena under Arendalsuka og gjennomføre flere arrangement i inngangspartiet både under Arendalsuka og gjennom hele året. Inngangspartiet skal både kunne oppleves som en portåpner inn til ny kunnskap og opplevelser, samt være det fysiske stedet i biblioteket som arrangementene finner sted. Tittelen på søknaden er hentet fra Arendal biblioteks fysiske inngangsparti. I overført betydning og som et ordspill i forhold både til Arendalsuka og på helårsbasis vil vi at ”Inngangspartiet” skal dekke tre delprosjektområder.

Bakgrunn:
Arendal bibliotek har hatt gode erfaringer med å treffe ungdoms spesialinteresser. Vi har etablert årlige arrangementer for og sammen med ungdom som er interessert i japansk populærkultur. Nylig har vi også fått kontakt med en gruppe ungdom som interesserer seg for temaet bok og film. Vi har derfor blitt inspirert til å ta kontakt med ungdom som har spesielle interesser, denne gangen politisk og samfunnsinteressert ungdom.

1. Ungdom: Opplæring og deltakelse i debattarrangementer
I årets Arendalsuke ble Arendal bibliotek brukt som arena for en debatt med temaet: Likestilling og politisk deltakelse – valgfrihetens dilemma. Fylkesbibliotekene i Aust-Agder og Vest-Agder, Prosjektet – Likestilling som regional kraft og Arendal bibliotek var arrangører. Likestilling og politisk deltakelse – er det tidsklemma som avgjør? Debatten hadde et sterkt panel med innledning om forskningsresultater om likestilling på Sørlandet. Det ble en god debatt og den ga oss inspirasjon til et prosjekt der målgruppen skal være ungdom og deres deltakelse i samfunnsdebatten. I 2015 er det lokalvalg og det er en god anledning til å fokusere på ungdoms engasjement i lokalmiljøet.
Konsulent i politisk sekretariat, Gunn Haga Brekka, er svært positiv til søknaden. Terje Eikin i programkomiteen for Arendalsuka er også positiv til søknaden.
I tråd med innsatsområdet biblioteket som møteplass og biblioteket som læringsarena skal vi invitere Ungdommens bystyre og elevrådene til:
• Kurs i retorikk
• Opplæring i argumentasjonsteknikk
• Opplæring i utvikling og gjennomføring av debatter
• Bruke biblioteket som øvingsarena for at ungdom skal få opplæring og lære å gjennomføre debatter.
• Møte med erfarne politikere som har en tilknytning til Sørlandet, eksempelvis Jonas Gahr Støre og Kåre Willoch
• Undersøke mulighet for ungdommene til å være med som trainées og observatører på debatter som står på programmet for Arendalsuka 2015.
• Sende ut evalueringsskjema til ungdom som har deltatt i prosjektet. Bruke svarene i vår evalueringen og finne ut hvordan resultatene kan brukes videre.
2. Biblioteket som møteplass og læringsarena for unge og voksne: Kunnskapstorget
Arendal bibliotek har fått henvendelse med ønske om å starte opp et kunnskapsdelingsprosjekt. Her kan alle som er dyktige på et spesielt tema få anledning til i 15-25 minutters forelesninger å dele det med publikum.
• Vi vil forsøke å etablere en programkomité der biblioteket er sekretariat.
• Skaffe bidragsytere til Kunnskapstorget.
• Oppnå et snitt på ca 40 tilhørere pr arrangement.
Med prosjektet ”Inngangspartiet” underbygger vi Arendals kommunedelplan for kultur 2013-2016: ”Kultur for alle – hele året”. Under punktet ”Bibliotek som møtested og verksted” står det blant annet at Arendal bibliotek vil utvikle biblioteket som arena for brukernes egne aktiviteter, være en arena for litteratur- og samfunnsdebatt og samarbeide aktivt med kommunale, regionale og nasjonale instanser.
I ”Enkelt, nært og gratis : Strategisk plan for bibliotekutvikling i Aust- Agder 2013-2016” vises det til den danske modellen ”Rommet” utviklet av Dorte Skot Hansen, Casper Hvenegaard Rasmussen og Henrik Jochumsen ved Center for kulturpolitiske Studier, Det Informationsvidenskabelige Akademi (I: Folkebibliotekerne i vidensamfundet, 2010). ”I fremtida skal befolkningen både ha noe å leve av, men også noe å leve for. Bibliotekene kan bidra gjennom læring, opplevelse, engasjerende møter og muligheter for å uttrykke seg kreativt. Ved å legge til rette for inspirerende aktiviteter, kan bibliotekene bidra til å utvikle det enkelte menneske og samfunnet.”
3. Kulturarrangement i Arendalsuka 2015
I etterkant av årets Arendalsuke har det kommet fram ønske om flere kulturarrangementer. Biblioteket er en naturlig arena og vi vil at ”Inngangspartiet” skal bidra til nøytrale pustehull ved å tilby et mangfold av kulturinntrykk hentet fra Sørlandet.
Vi vil engasjere lovende lokale talenter til fire kulturarrangementer.