Under radaren

Prosjekteier:Voss bibliotek
Status:Pågående
Tidsperiode:2024

Hovedmålet for prosjektet vil være å øke utlånet av kvalitetsbøker som vanligvis går under lånernes radar. For å kunne måle dette konkret vil vi ta utgangspunkt i etablerte forfatterskap som vi regner å være av høy kvalitet som likevel har lav utlånsgrad, i tillegg til nye debutanter.
Delmål vil være (1) høyere utlånstall, (2) bedre lyttertall på bibliotekets podkast og (3) styrke egen kompetanse på aktiv formidling.

På Voss bibliotek ser vi at mange nye kvalitetsbøker fra kulturfond ikke blir oppdaget og lånt ut i særlig stor grad. Det har vi lyst til å gjøre noe med, ved hjelp av aktiv formidling av bøker som ellers vil gå under radaren til den alminnelige låner. Formidlingen vil gjøres digitalt på egne nettsider, via sosiale medier, egne podkaster, arrangementer og ikke minst gjennom publikumskontakt i biblioteket.

Bakgrunn
Kampen om oppmerksomheten for nye, norske bøker blir stadig hardere. Etter avisenes stadig lavere prioritering bokstoff og litteraturkritikk er det i dag mange bokutgivelser som hverken blir anmeldt eller får en eneste omtale etter utgivelse. Den litterære offentlighetens ensretting knyttet til noen få etablerte forfatterskap, som stikker av med det meste av oppmerksomheten til både avisene og bokhandlerne, var tema for en debatt igangsatt av forfatteren Agnar Lirhus høsten 2022. Lirhus mente at bokhandlernes kommersielle bokråd, fungerte bestemmende for hvilke forfatterskap som ble viet oppmerksomhet i offentligheten, gjennom ulike typer for påvirkning.

I biblioteket ser vi også noen av de samme tendensene som Lirhus påpeker, og vi har kanskje ikke tatt dem helt på alvor. Vi har denne høsten lange ventelister på de typiske bestselgerne som Lars Mytting og Vigdis Hjorth, i tillegg til en del forfattere av underholdnings- og kriminallitteratur, mens andre bøker vi mottar fra kulturfond ikke lånes ut en eneste gang.

Som en ikke-kommersiell aktør har bibliotekene en privilegert mulighet til å fremme bredden i den nye norska samtidslitteraturen, og det ønsker vi nå å gjøre i enda større grad på Voss.

Metode
Vi vil utfordre bibliotekarene og formidlerne våre til å våren 2024 prioritere å lese mer ny, norsk som ikke vanligvis nyter så stor oppmerksomhet i offentligheten og som i utgangspunktet ikke virker som populære utlånsbøker. Rundt en tredjedel av prosjektet vil handle om bøker for barn og unge.

Vi vil deretter presentere de beste og mest interessante av disse bøkene i egne anbefalingsposter på våre egne nettsider og via sosiale medier som Facebook og Instagram. De anbefalte bøkene vil også stilles frem svært synlig i biblioteket på en «Under radaren»-hylle, sammen med en tilhørende anbefaling og presentasjon av dem. De anbefalte bøkene vil også måtte presenteres grundig internt for alle bibliotekansatte, slik at anbefalingene kan følges opp i kontakt med publikum i biblioteket, uavhengig av hvem som har arbeidet med de respektive presentasjonene. I den muntlige presentasjonen vil vi dra veksler på erfaring med tidligere Lesersørvis som prosjekt og formidlingsmetode.

Vi skal i også formidle bøkene gjennom en egen «Under radaren»-serie innfor bibliotekets podkast «Vossabib». Her vil vi presentere 3 bøker hver episode, over totalt 5 episoder.

I tillegg ønsker vi å lansere «Under radaren»-satsningen med en debatt om disse bøkenes plass i den litterære offentligheten. Til lanseringsdebatten ønsker vi å invitere forfatteren Agnar Lirhus, en bokansvarlig i en toneangivende norsk avis, samt en litteratursosiolog med innsikt i bokbransjen og den litterære offentligheten. Debatten vil ledes av en av bibliotekets egne formidlere.

Prosjektet vil være svært arbeidskrevende for bibliotekets ansatte, slik at vesentlig frikjøp vil være nødvendig. I tillegg vil det påløpe kostnader knyttet til debatten og forfatterbesøk. Biblioteket er imidlertid tilstrekkelig teknisk og materielt utstyrt til å kunne gjennomføre prosjektet.

Plan for videreføring
Etter endt prosjektperiode vil vi videreføre «Under radaren»-konseptet, men i noe mindre skala. Vi vil fortsette å ha denne typen bøker fremme på en egen hylle med egne presentasjoner og også ha to presentasjonspodkaster av «under radaren»-bøker hvert halvår. Arbeidet med mindre kjente forfatterskap og nye debutanter vil også gi bibliotekarene vesentlig kunnskap om ny litteratur, slik at påfølgende utgivelser ikke lenger vil være nettopp «ukjente» for dem. Det samme vil forhåpentligvis også gjelde en større lånegruppe på biblioteket, hvis prosjektet er vellykket.