Bare les! Systematisk innarbeiding av høytlesingskampanjer i folkebibliotekene i Troms.

Type:Aktiv formidling
Prosjekteier:Troms og Finnmark fylkesbibliotek
Status:Pågående
Tidsperiode:2024

Målet er at flest mulig av foreldrene og/eller personal i barnehagene i Troms skal bli opplyst om viktigheten av høytlesing. Dette får vi til ved å ta i bruk to godt innarbeidede prosjekt; Les høyt! fra Tromsø bibliotek og byarkiv, og Loga munnje (Les for meg!) fra Sametinget, og gi folkebibliotekene i Troms verktøy til å implementere et eller begge i sine kommuner.

På vegne av 10 av folkebibliotekene i Troms søker Troms fylkesbibliotek om midler til aktiv formidling for å gjennomføre aktivitetene i prosjektet Les høyt! som retter seg til foreldre og/eller personal i barnehage og småtrinnet på skolen, eller i Loga munnje (Les for meg!) som retter seg til samiskspråklige foreldre og barn. Begge disse prosjektene er vel utprøvd og gode eksempler på aktiviteter som kan gi raske resultat med relativt liten egeninnsats fra bibliotekets side. En del av bibliotekene har også ønske om å ta i bruk begge prosjektene, og kan da samkjøre informasjon når de er ute i barnehagene eller på helsestasjonen.

Les høyt! er et opplegg som bruker en halv time av et foreldremøte i barnehage eller småskole til å snakke om:
1) Høytlesingens fortrinn
2)Hvordan du leser for barn
3)Hva du kan lese. Her følger det med en bokprat med 8-10 nye og relativt ulike bøker som speiler mangfoldet i dagens barnelitteratur. En fysisk liste er viktig å ha med seg, denne bruker veldig mange av foreldrene som trygghet når de i etterkant oppsøker biblioteket.

I samarbeid med Tromsø bibliotek og byarkiv ønsker vi å renovere opplegget, gå gjennom forskningen og oppdatere informasjon med nye funn. I tillegg vil vi se på grafiske profiler og mulighet for å dele informasjonsmateriell med de kommunene som har ønsket å være delaktig i prosjektet.

I tillegg er det mulig å tilby et opplegg for de ansatte i barnehagen, med større fokus på hvordan man kan lese sammen og mer om forskningen som ligger bak. Her vil det også kunne utarbeides ferdige opplegg som trygger formidleren fra det enkelte biblioteket.

Loga munnje (Les for meg!) er et prosjekt fra Sametinget som fordrer samarbeid mellom det deltakende biblioteket og helsestasjonen i kommunen. Her får samiske barn på to- og fireårskontroll tilbud om å hente seg en samisk bok på biblioteket. Til dette møtet ønskes det at det skal knyttes et opplegg. Dette kan gjennom prosjektet i samråd med Sametinget skreddersys bedre for å tilpasses bibliotekenes tilbud.

Aktiviteter knyttet til dette prosjektet vil i stor utstrekning foregå på ettermiddag/kveldstid, grunnet ønsket om å nå ut til foreldrene. Det er derfor behov for å dekke inn ekstra arbeidstid enten ved utvidelse av egen stilling, eller ved bruk av vikar dersom biblioteket er åpent i tiden man skal bruke til å besøke foreldremøtene i barnehager eller skoler.

Følgende 10 bibliotek ønsker å søke om 75 000 hver til aktiv formidling gjennom disse tiltakene:
Ibestad bibliotek, Kvænangen bibliotek, Lavangen bibliotek, Gratangen bibliotek, Bardu bibliotek, Senja bibliotek, Målselv bibliotek, Harstad bibliotek, Sørreisa bibliotek og Dyrøy bibliotek.

I tillegg ønsker følgende bibliotek å være med i prosjektet selv om de søker aktiv formidling på andre prosjekt:
Tromsø bibliotek og byarkiv, Karlsøy bibliotek og Storfjord bibliotek. Disse omfattes derfor ikke av søknaden, men vil være med i prosjektet på lik linje med de andre bibliotekene.