Lesegrupper for livskvalitet i Nittedal

Status:Avsluttet
Tidsperiode:2022

Rapporter

Målet for dette tiltaket er å gi lokalbefolkningen muligheten til å delta på Shared Reading. Målet for biblioteket er å nå nye målgrupper gjennom utadrettet bibliotekvirksomhet, og skape nye samarbeid i kommunen. Vi vil skape inkluderende, trygge møteplasser. Lesegruppene kan gjøre ikke-brukere av biblioteket kjent med bibliotekets tilbud. Deltakerne kan også oppleve økt livskvalitet, og få innsikt i litteraturens betydning i eget liv. Målbar effekt av tiltaket, er at biblioteket vil øke sin formidlingsaktivitet, gjennom å arrangere én lesegruppe i uka.

Nittedal bibliotek søker om midler for å kunne frikjøpe bibliotekpersonale, slik at personalet kan drive oppsøkende bibliotekvirksomhet i form av Shared Reading.  Vi ønsker en mulighet til å utvide aktiviteten rettet mot nye grupper og utenfor bibliotekets fire vegger. Målet er skape gode litterære møteplasser i lokalsamfunnet, og å nå grupper som vi ellers ikke når, også dem som ikke besøker biblioteket aktivt i dag. Aktuelle steder å holde Shared reading-grupper er: aktivitetshus, sykehjem, skoler, og på nett.

Shared reading er et lavterskel litteraturtilbud som ikke forutsetter gode leseferdigheter, eller noen form for forberedelse fra deltakerne. Metoden går ut på å lese en skjønnlitterær tekst høyt i en gruppe, for så å ha en samtale om teksten etterpå. Det er en leseleder som leder gruppen. Først leser gruppen en novelle, deretter et dikt. Fokuset i samtalen er ikke på litterær analyse, men på opplevelsen av teksten. Metoden har vist seg å gi ro og tilstedeværelse for deltagerne, og kan ha en positiv effekt på livskvalitet. Våren 2021 gjennomførte en bibliotekar i Nittedal kurs for å kunne lede slike Shared Reading-grupper. Nå ønsker vi å få dette tilbudet ut til lokalbefolkningen, ved å oppsøke dem der de er.

I Nittedal kommunes Temaplan for kultur 2019-2022, står det at: “For kulturenheten vil de viktigste målgruppene i perioden være: Barn og unge i alderen 0 – 20 år.  Eldre, fra 65 år”. For både barn, unge og eldre er det spesielt viktig å ha gode tilbud i nærmiljøet. Disse er ofte mindre mobile og har et større behov for kortreiste tilbud enn den voksne befolkningen. For å nå disse gruppene, ønsker vi å komme dit de er, ved å opprette lesegrupper i skolen og på sykehjem.

I tillegg til målgrupper basert på alder, står det i Temaplan for kultur at inkludering er en prioritet. Begrepet inkludering, rommer grupper som faller utenfor arbeidslivet og andre som har mulighet for aktivitet på dagtid. Med bakgrunn i dette, er det hensiktsmessig å ha lesegrupper på det lokale aktivitetssenteret. I “Nittedal kommunes mål og satsningsområder fram mot 2035”, står det at vi skal sikre god helse og fremme livskvalitet for alle. Det står også at vi skal skape inkluderende og trygge lokalsamfunn. Shared Reading går rett inn i disse målsetningene, ved å være inkluderende og trygt, og ha potensiale til å fremme livskvalitet.

I den gjeldende virksomhetsplanen for Enhet for kultur står det at: “Biblioteket skal være en arena for utadrettet litteratur- og kulturformidling for alle alders- og interessegrupper med vekt på kvalitet, aktualitet og allsidighet” og at vi skal “fremme leseglede i hele befolkningen”. Å drive oppsøkende Shared reading, vil være en del av vårt arbeid med å jobbe utadrettet, og vi kan nå flere og andre deler av befolkningen enn vi gjør ved arrangementer i bibliotekrommet. Ungdom og de eldste, er grupper det er vanskelig å nå.

Det er også aktuelt å avholde digitale lesegrupper. Shared Reading digitalt har vært en suksess hos blant annet Deichman.  Personalet på Nittedal bibliotek har styrket sin digitale kompetanse gjennom 2020 og 2021, og bibliotekets digitale formidling har økt i omfang. Som en del av vårt digitale tilbud, kunne vi hatt Shared Reading på Zoom, for å nå de gruppene som ikke kan møte fysisk, eller de som  foretrekker digitale møteplasser.

Vi ønsker å opprette fire ulike lesegrupper der vi har Shared Reading. Hver av disse lesegruppene møtes en gang i måneden. Vi vil altså nå fire ulike målgrupper på fire ulike steder og disse er:

– Ungdom i skolen

– De som er utenfor arbeidslivet, på aktivitetssenter

– Brukere på sykehjem

– De som bare kan, eller ønsker, å møte digitalt på Zoom

Hver lesegruppe varer i ca. 1.5 time. Midlene skal brukes til å frikjøpe bibliotekpersonalet til å gjennomføre lesegruppene, og til forberedelse.

Dette tiltaket vil bringe bibliotekaren, litteraturen og samtalen ut av bibliotekrommet og inn på nye arenaer. Tiltaket gir biblioteket nye samarbeidspartnere, som aktivitetssenter og sykehjem. Tiltaket vil gi brukerne en digital møteplass. Tiltaket øker trivsel og livskvalitet hos den målgruppa som deltar.  Målbar effekt av tiltaket, er at vi øker vår formidlingsaktivitet gjennom å skape fire nye lesegrupper, som møtes en gang i måneden hver. Det vil altså være én lesegruppe i uka arrangert av biblioteket.

Midler fra NB vil være en starthjelp i etableringsfasen av et nytt tilbud. Gjennom 2022 vil Nittedal bibliotek satse på Shared Reading. Gjennom dette året håper vi å skape oppmerksomhet og bevissthet rundt dette tilbudet blant befolkningen. Noe kan videreføres uten midler, og vi tar en evaluering etter året for å se i hvor stor grad. Vi ser for oss at det vil være mulig å ha én til to grupper i måneden. I løpet av tiltaksåret vil leseleder ha bygget kompetanse, og forberedelse til gruppene vil ta kortere tid. Vi har også forhåpentligvis rekruttert interesserte deltakere.