Mer formidling, nå!

Tidsperiode:2021

Rapporter

Lenker

– øke antall aktive lånere generelt (måles kvantitativt ved å sammenligne statistikk)
– ekstra oppmerksomhet rettet mot menn, både når det kommer til bruk av biblioteket og antall aktive lånere (måles kvantitativt ved å sammenligne statistikk)
– ekstra oppmerksomhet rettet mot aldersgruppa 14-25 år, både når det kommer til bruk av biblioteket og antall aktive lånere (måles kvantitativt ved å sammenligne statistikk)
– gjøre bibliotekarene til trygge/bekvemme og gode formidlere, også digitalt (måles kvantitativt digitalt med tanke på treff og visninger, og kvalitativt ved intervju av bibliotekarene)
– øke aktiviteten på digitale flater når det kommer til egenformidling (måles kvantitativt, sammenligne trafikk)
– bygge og ivareta nettverk utenfor folkebiblioteket, da blir veien til biblioteket kortere (måles kvantitativt ved å sammenligne statistikk, kvalitativt ved at vi intervjuer våre samarbeidspartnere).

2021 skal bli et år hvor vi prioriterer formidling, både utenfor og i biblioteket. Dette skal gjøres på følgende måte:
• Utvikle og gjennomføre minst 15 BokSmak (arbeidstittel) på 20 minutter – på lærerrom, lunsjrom, ungdommens hus, i parker, elevrådsmøter, på kafe, i foreldremøter, i foreningsmøter, i biblioteket etc. I konseptet, som skal utvikles gjennom å prøve oss fram, skal vi ta med oss 3-10 bøker, og presentere de på en kort og fengende måte for tilhørerne. Konseptet skal romme bøker for alle aldersgrupper, både skjønn- og faglitteratur, og også med tanke på høytlesing.
• Filmproduksjon av 3 utgaver av BokSmak 20 min som gjennomføres i biblioteket og deles på våre digitale plattformer.
• Utvikle og gjennomføre minst 5 presentasjoner under paraplyfanen BibliotekSmak (arbeidstittel), hvor vi synliggjør bibliotekets og Nasjonalbibliotekets mange tjenester når det kommer til vårt tilbud, både fysisk og digitalt. Dette skal vi gjøre både i biblioteket og eksternt, når vi f.eks blir invitert til å holde innlegg eller det kan gjøres ved at vi inviterer oss inn og samarbeider med for eksempel Verdal historielag. Målet med dette punktet er å heve kunnskapen til våre lånere når det kommer til tjenestene, men også at vi på biblioteket får det skikkelig under huden, og ut av snakketøyet. Bolkene kan også kombineres med BokSmak.
• Digital MiniBokSmak/BibliotekSmak (3-5 minutter) på vår YouTube-kanal hver måned – 12 stk.
• Digitale Bok-/BibliotekDrypp (arbeidstittel, og er en miniutgave av BokSmak og BibliotekSmak) hver uke – på hjemmesider, SoMe, skjerm i biblioteket og på skjermene i skolebibliotekene – 52 stk. Dette skal være korte SoMe-statuser med bilde og tekst hvor bøker og bibliotektjenester kort gjøres kjent og presenteres.
• Arrangere minst 2 barnebokbad i samarbeid med skolene og i skolene, i aldersgruppa 10-16 år. Aldersgruppa er valgt da dette er en sårbar aldersgruppe med tanke på å slutte å bruke biblioteket.
• En bolk med formidling av bøker for aldersgruppa 10-16 år i alle møter med skolebiblioteknettverket – 8 stk. Dette for å øke kunnskapen og bevisstheten i nettverket om bøker rettet mot de eldste på barneskolen og ungdomsskoleelevene. Aldersgruppa er valgt da dette er en sårbar aldersgruppe med tanke på å slutte å bruke biblioteket.

Det er tre planer som ligger til grunn for disse prioriterte områdene:
• Verdal kommunes temaplan for bibliotek, og strategipunktet Aktiv formidling
• Nasjonal bibliotekstrategi hvor Formidling er en av tre hovedlinjer
• Verdal kommunes skolebibliotekplan hvor folkebiblioteket bidrar i et skolebiblioteknettverk.
I tillegg til planene har vi hentet ut statistikk fra Bibliofil som viser at vi de siste årene har hatt en generell nedgang over de siste 5 årene på antall lån på begge kjønn. Samtidig ser vi at fra 2018 til 2019 klarte å bremse nedgangen, og nå er målet av skal klare å snu kurven og øke antall utlån.
De prioriterte områdene våre i denne søknaden, menn og ungdom, er valgt av følgende årsaker:
Menn fordi her har vi mye å gå på, i 2019 hadde vi totalt 13521 førstegangslån til denne gruppa (kvinner samme år hadde vi 36601 lån), og her tror vi det er store muligheter for å øke aktiviteten.
Ungdom er valgt fordi vi over de siste 5 årene har hatt en utvikling fra 4241 lån i 2014 til 1679 i 2019.
Satsinga mot alle våre målgrupper vil omfatte mer enn det som er beskrevet i denne søknaden, med tanke på både arrangement, aktiviteter, involvering og omgjøringer i biblioteklokalene, men dette utdypes ikke nærmere her.

Ved slutten av 2020 vil vi gjennomføre en kartlegging av hvilke arenaer og plattformer vi når hvilke lånere per i dag. Dette vil vi ta med oss inn i arbeidet med å finne ut hvilke kanaler vi skal bruke.
Vi har også som mål at mye av arbeidet skal oppleves «brukerstarta», altså at vi benytter muligheter som oppstår gjennom samtaler og innspill fra våre lånere og andre, til å svare opp med vårt bidrag.
Når det gjelder barnebokbadene har 2 bibliotekarer ved biblioteket gjennomført kurset i desember 2019, men på grunn av Covid-19 i 2020 har vi ikke fått gjennomført metoden så langt. Vi har stor tro på at dette kan bli et nytt og givende samarbeid med skolene. Boka som gjennomgås i barnebokbadene høytleses i klassen i regi av lærer, før bibliotekar kommer og kjører en prosess over 3 skoletimer med elevene, før det hele avsluttes med at barna bokbader forfatteren av boka.

Samtlige tiltak som er skissert ønsker vi å innlemme i videre ordinær drift. Samtidig er alt dette nybrottsarbeid for oss, så på tampen av 2021 vil tiltakene evalueres, og erfaringene innlemmes i vårt videre planarbeid.