Husk databehandleravtale

Det nye designet til bibliotekkortet, blå bakgrunn, blått hav, svaberg, bibliotekkortet som tekst

Påminner om databehandleravtale, samt forbedringer og siste utvikling i arbeidet med nasjonalt lånerregister og Bibliotekkortet.

Databehandleravtalene

Det er dessverre noen bibliotek som ennå ikke har signert databehandleravtalen med Nasjonalbiblioteket. Dette må gjøre snarest mulig. Dere vil få purring også fra deres fylkesbibliotek om denne saken, og vi vil iverksette purring gjennom Biblioteksøk. Dere må signere elektronisk.

Kravene til systemleverandørene

Det er lagt ned et betydelig arbeid i utviklingen av dette systemet. Men også de ulike systemleverandørene må gjøre sin del. Vi har her en oversikt over det de jobber med nå. Sjekk gjerne med egen systemleverandør hvordan de ligger an.

Utveksling og opplastning av persondata, samt varsel om synkronisering

For at de ulike biblioteksystemene og det nasjonale lånerregisteret skal få oppdaterte persondata om lånerne, som mobilnummer og e-postadresse, og eventuelle endringer i passord og PIN-kode må utveksling og opplastning være på plass.

Dette er et krav med stor betydning for den enkelte låners brukeropplevelser. Om dette ikke fungerer vil låneren oppleve at innloggingen ikke fungerer, og se at deres opplysninger er ulikt registrert fra bibliotek til bibliotek. Systemet skal sikre at persondata minimeres og ikke eksponeres for uvedkommende.

Autentiseringsnivå

Alle system må støtte oppdatering av hvilket nivå av sikkerhet den enkelte låner har valgt.

Konsekvens av ikke å støtte dette vil være at låneren kan logge inn med lavere autentiseringsnivå (for eksempel med pinkode) på tilknyttede bibliotek. Dette betyr dårligere sikkerhet for lånerens personopplysninger. Persondata som systemet ikke støtter, må i sin helhet utveksles uendret. Hvis for eksempel systemet ikke støtter passord skal passordfeltet ikke endres ved synkronisering.

Passord for lånere

Må støttes. En firesifret PIN-kode er ikke sikkert nok som innlogging på nett. En låner som har satt passord vil ikke få logget seg inn dersom ikke systemet støtter passord.

For de systemleverandørene som ikke er i stand til dette, har Nasjonalbiblioteket fått utviklet en ekstern autentiseringsløsning (OpenID Connect) de kan ta i bruk.

Oppdatering av sist aktiv

Må støttes. Konsekvens av å ikke støtte er at lånere som er aktive i systemet ikke blir registrert som aktive i Nasjonalt lånerregister, og vil automatisk bli slettet etter en viss tid med inaktivitet.

Automatisk sjekk av lånernummerserier

Må støttes. Konsekvensen av å ikke støtte er at det kan oppstå tilfeller hvor bibliotek tar i bruk nummerserier som ikke de eier, og dermed utsteder lånekort som er utsendt til en annen låner. En automatisk sjekk vil fungere som en ekstra sikkerhet for bibliotekene i tillegg til at de selv reserverer nummerserier.

Når disse funksjonene er ferdig utviklet hos alle systemleverandører vil vi aktivisere sperrer i systemet. Disse sperrene vil medføre at dersom dere har et system som ikke oppfyller kravene så vil ikke deres lånere lenger være en del av nasjonalt lånerregister. De vil kun bli lokale lånere hos dere. Dette gjør at de ikke kan bestille fjernlån gjennom Biblioteksøk, eller kunne benytte seg av Filmbib. Siden Filmoteket og Bookbites autentiserer mot det nasjonale lånerregisteret vil lånere heller ikke kunne benytte seg av disse tjenesten. Vi aktiviserer sperrene når alle er klare.

Påminner om reservering av nummerserier

Vi gjentar denne enda en gang, Husk at hvert bibliotek må bestille og hente lånernummer fra siden på bibliotekutvikling no.

Dette for å unngå at brukere får utdelt like nummer på kortene.  Dette må gjøres før dere bestiller trykking av kort hos deres leverandør.

Noen vil oppleve at deres biblioteksystem nekter dere å tildele et av deres trykte kort til en låner. Dette betyr at systemet deres er oppgradert, og oppdager at dere er i ferd med å gi ut et kort som eies av et annet bibliotek. Dere unngår dermed å gi ut feil kort. Men det betyr også at dere har trykt opp kort uten å sjekke at dere har reservert nummerserien. Disse kortene kan dermed ikke brukes. Dere må reservere en ny nummerserie, og dessverre trykke opp nye kort. Samt makulere de kortene som da ikke kan brukes.

Er dere usikre på noe om Bibliotekkortet og det nasjonale lånerregisteret?

Da kan det være dere kan finne svarene her:

Bibliotekkortet

Her har vi samlet viktige opplysninger for dere. Der finner dere også lenker til de tidligere utsendingene fra oss. Les gjerne igjennom for å sjekke om alt er mottatt. Spør om det er noe som er uklart!