sep

Seminar: Kunstnerboken – unik og mangfoldig

Fredag 1. september 2023, at 13:00 – 19:00

Arrangør: Kristiansand Kunsthall i samarbeid med kunstnergruppa Codex Polaris og Kristiansand folkebibliotek

Innhold

Kunstnerbøker har hatt en stor vekst de siste årene, noe de mange kunstbokmessene og småforlagene som har dukket oppi Norden er et tydelig uttrykk for.

Andre land, Storbritannia og USA i sær, har lange tradisjoner for kunstnerbøker i offentlige institusjoner, og mange offentlige bibliotek i Norge har utvidet sine virkefelt de siste årene. På seminaret vil både representanter fra spesialbibliotek og folkebibliotek, kunstnere, gallerister og kunstsamlere snakke om sine erfaringer om formidling av kunstnerbøker. En panelsamtale vil også ta for seg kunstnerbokens institusjonelle tilhørighet. Bidragsyterne kommer fra hele Norden.

Innslag fra: Living Art Museum Book Art Archive, Reykjavik; Galleri Duetto, Helsinki; Doverodde book fair, Danmark; Göteborg universitets bibliotek; Ystad konstmuseum; Torpedo, Oslo; Sølvberg bibliotek, Stavanger; Bjarne Bare og St. Hans kommunikasjon, Oslo; Bladr bokhandel og galleri, København og Centre of Print Research, Bristol, UK.

Panelsamtale med: Norsk kulturråd, Nasjonalmuseets bibliotek, Oslo; Nasjonalmuseets kunstsamling, Oslo; Bibliotek for kunst, musikk og design, UiB, Bergen og Nasjonalbiblioteket, Oslo.