apr

Sammen om lesekultur. En konferanse for barnehager og bibliotek

Heldags onsdag 24. april 2024 – torsdag 25. april 2024
Dronning Mauds minne høgskole

Arrangør: Trøndelag fylkesbibliotek i samarbeid med Dronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanning (DMMH) og Bibliotekutvikling Vestland fylkeskommune.

For første gang samler vi ansatte i barnehager og bibliotek til en felles konferanse om lesekultur. Barn trenger bøker til både lek og læring, og barnehager og bibliotek trenger hverandre for å bygge laget rundt barna, sammen med foreldrene.

Bibliotekar leser høyt for barn ved Førde bibliotek. Foto: Lene Neverdal
Høytlesning ved Førde bibliotek. Foto: Lene Neverdal

Å få til gode lesestunder har aldri vært viktigere. I en nyere undersøkelse rapporterer 33% av foreldrene til 3-6-åringer at de leser sjelden eller aldri for barna sine (Stangeland m.fl., 2023). Forskning kan også tyde på at mulighetene for lesing i liten grad utnyttes på småbarnsavdelinger (Dybvig m.fl., 2022).

Gjennom lesestunden skaper vi gode opplevelser sammen og bidrar til å bygge identitet, språk og fellesskap.

Til konferansen har vi invitert med oss forskere, fagfolk og forfattere. Vi ønsker å utforske hva vi kan gjøre sammen for å løfte høytlesinga sin plass i de yngste barnas liv.

Du får mulighet til å dele erfaringer med andre, og hente inspirasjon til hvordan du kan skape engasjerende lesestunder på din arbeidsplass.

Det er en perfekt anledning til å utveksle kunnskap på tvers av fagområder. Vi har garantert mye å lære av hverandre.

Vi gleder oss til å se deg der !

For spørsmål, ta kontakt med Kristin Storvig eller Malin Kvam ved Trøndelag fylkesbibliotek.

DAG 1

11:00 Registrering starter

12:00 Lunsj og mingling

13:00 Åpning

13:10
Samarbeid skaper muligheter! Cecilie Dyrkorn Fodstad, Førstelektor norsk, DMMH, og Astrid Sundset Moe, rådgiver bibliotekutvikling, Vestland fylkeskommune.

13:30
Hva vet vi om høytlesing og leseaktiviteter med barn? Trude Hoel, professor i lesevitenskap, Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger.

14:30 Pause

14:45
Om lesestunder og bibliotekbesøk med de yngste i barnehagen. Therese Paulsen, pedagogisk leder Berg barnehage/DMMH, Trondheim

15:15
Lesefrø – kultur for språk og lesing i barnehagen. Siri Larsen, Lesefrøkoordinator, Deichman – bibliotekene i Oslo

15:45
Lesefester i Namdalen. Brit Randi Sæther Pedersen, biblioteksjef Namsos kommune

16:00 Pause

Illustratør og billedbokskaper Svein Nyhus besøker oss!

17.00 Avslutning faglig program

19:00 Middag på hotell Scandic Nidelven, Havnegata 1-3, Trondheim

DAG 2

09:00
Å lese bildebøker sammen med barn. Ved Agnes Margrethe Bjorvand, førstelektor Universitetet i Agder

10:00 Pause

10:15
Barnelitteratur, identitet og hjertespråk – med lesestund. Ved Anne-Grethe Leine Bientie og Bierna Leine Bientie, forfattere, sørsamisk og norsk.

11:15 Pause

11:30
Fortellinger fra barnehagepraksis. Esme Tahtaci og Tina Cam Tran, pedagogiske ledere ved Ringen barnehage

12:00 Lunsj

12:45
Parallelle sesjoner:
 Sesjon 1: Verksted om å bygge lesekultur sammen med de yngste barna.
 Sesjon 2: Verksted om boka Er det sant at av Kari Stai.
 Sesjon 3: Verksted om Bærekraftsbiblioteket for barnehagebarn.

14:15 Pause

14:30 Vi samler oss

15:00
Ei helsing til alle som les eller vil lese med barn. Kari Stai, illustratør og forfatter.

15:30 Slutt. Vel heim!