Haakon Nyhuus-seminaret 2024

Torsdag 28. november 2024, at 10:00 – 15:30
Nasjonalbiblioteket
Seminaravgift inkludert lunsj: 450 kr.
Påmeldingsfrist 15. november

Arrangør: Bibliotekutvikling, Nasjonalbiblioteket

True or false – sant eller usant

Falsk informasjon har ofte et mål om å forårsake skade, manipulere meninger eller skape forvirring. Gjennom dagen får vi presentert ulike prosjekter som alle ser på hvordan bibliotekene kan være til hjelp i å navigere i informasjonsstrømmen.

Seminaravgift inkludert lunsj: 450 kr

10-10.05. Innledning og velkommen

Kl 10.05-10.50

Kompetanseløft for formidling av forskingsbasert kunnskap i folkebibliotek

Å øke verdien av folkebibliotekene som åpne, uavhengige og tilgjengelige kunnskaps- og læringsarenaer ved å styrke folkebiblioteket som studiested for fjernstudenter og andre som trenger det.

Linn Kristine Kristensen. Spesialbibliotekar ved OsloMet

Roy Martin Kristiansen. Spesialbibliotekar ved OsloMet

10.50-10.55 Pause

Kl 10.55-11.45

Jakten på sannheten.

Hvordan skal en best bidra til å gi unge økt kunnskap og kompetanse til å navigere i informasjonsstrømmen?

Et prosjekt ved Bergen offentlige bibliotek:

Johnny Holmvåg. Digital veileder og tjenesteutvikler.

Cathrine Dagestad Eikeland. Bibliotekar og litteraturformidler.

Kl 11.45-12.15

Jakta på sanninga ut til alle

Målet er å utvikla ein modell for fylkesbibliotek som ønskjer å tilby «Jakta på sanninga» til biblioteka i eigne fylke.

Anne Haugen Pihl. Seniorrådgjevar, Bibliotekutvikling Vestland fylkeskommune

Sigrid Furnes. Seniorrådgjevar, Bibliotekutvikling Vestland fylkeskommune

12.15-13 Lunsj

Kl 13:00-13:45

Lesekompetanse startar med leselyst

Korleis biblioteket ved Årstad vgs jobbar for lesing blant ungdommar.

David Kvamme Høvik er litteraturformidlar og bibliotekansvarleg ved Årstad vidaregåande skule i Bergen. Han er og styremedlem i hovudstyret til Norsk bibliotekforening.

13.45-14:00 Pause med servering

Kl 14:00- 1445

Nye Deichman Holmlia – dialog og relasjonsbygging i møte med barn og unge

Christian Slaaen leder Deichman Holmlia, Deichman Biblo Holmlia, Deichman Bjørnholt og Deichman Mortensrud. Han har høyere utdanning i samfunnsvitenskapelige fag og mastergrad i visuelle kulturstudier. Tidligere har han vært leder for Furuset Bibliotek og aktivitetshus og prosjektleder i Deichman.

Kl 14.45-15.30

Visuell kildekritikk: AI, sosiale medier og fotorealisme i 2024

Ståle Bjørlykke Grut er forfatter og tidligere teknologijournalist i NRKbeta. Han har tidligere jobbet som strategisk rådgiver i Stiftelsen Tinius og har en mastergrad i nye medier og digital kultur fra Universitetet i Amsterdam. Grut er i dag stipendiat ved prosjektet Photofake ved Universitetet i Oslo og har vært gjesteforeleser ved OsloMet, NTNU, Universitetet i Stavanger, Høgskulen i Volda og Høyskolen Kristiania. I 2021 utkom boken hans Digital kildekritikk. Boka kom på engelsk i 2024.

Haakon Nyhuus ble født 28. november 1866. I anledning årsdagen inviterer Nasjonalbiblioteket til det tradisjonelle seminaret for å feire ham og de nyvinningene han sto for. Samtidig ønsker vi å vise fram nettopp den nyskaping og utvikling som foregår i bibliotekene i dag.