apr

GDPR i bibliotek – bibliotekkortet

Tirsdag 9. april 2024, at 10:00 – 12:00
Teamslenke sendes ut til påmeldte dagen før kurset
påmeldingsfrist 8.april

Arrangør: Rogaland fylkesbibliotek

Webinar/Kurs i vurdering av personvernkonsekvenser, utfylling av behandlingsprotokoll, og annen dokumentasjonen som må på plass før biblioteket kan undertegne databehandleravtale for bibliotekkortet.

Innen 1. juni må alle bibliotek som registrere sine lånere i nasjonalt lånerregister signere databehandleravtale for bibliotekkortet. Hvem skal du kontakt i kommunen? Hvilke avveininger må taes og hvilke dokumenter må fylles ut?

1. Regelverk og biblioteksjefens ansvar
  2. Hva gjør vi i praksis? Risikoanalyse, behandlingsprotokoll, vurdering av personvernkonsekvenser (DPIA)

Det vil bli anledning til å stille spørsmål før og etter kurset.

Dokumentasjon som følger kurset:

• Utfylt behandlingsprotokoll
  • Utfylt vurdering av personvernkonsekvenser (DPIA)

Kursholder Aud Jorunn Hakestad er tidligere bibliotekjef med etterutdannelse i personvern,. Hun har jobbet systematisk og grundig med personvernspørsmål i eget bibliotek, og står bak e-læringskurset i GDPR – personvern i folkebiblioteka.

GDPR – personvern i folkebiblioteka

Dette e-læringskurset gir en systematisk og praktisk innføring i hvordan du kan jobbe med personvern i folkebibliotek.