sep

Digitalt påfyll – SmartLib

Torsdag 28. september 2023, at 09:00 – 09:45
Demio
For å delta kreves det påmelding, og du får tilsendt en unik lenke.

SmartLib- Smart Library for Enhanced User Experience and Efficient Operation through Digital Technologies presenteres av Bjørn Tore Nyland.

I gjennomsnitt låner ca. 1,1 millioner besøkende 1,1 millioner medier på Trondheim folkebibliotek. Logistikken og materialhåndtering av de fysiske mediene utgjør en stor del av de bibliotekansattes hverdag. Å frigjøre tid fra slike rutineoppgaver har stor betydning for å kunne gi gode tjenester til bibliotekets brukere.

Med SmartLIB utvikles et biblioteksystem som utnytter potensialene til dataanalyse, samt bruk av avansert robotikk for å forbedre effektiviteten. SmartLib er ikke bare et sorteringsanlegg, det vil også inneholde andre ting som kan gjøre bibliotek smartere. Trondheim folkebibliotek og NTNU er hovedsamarbeidspartnere i prosjektet.

Om SmartLib-prosjektet:

SmartLib – Smart Library for Enhanced User Experience and Efficient Operation through Digital Technologies. Et FoU (Forskning og utviklingsarbeid)-prosjekt støttet av Norsk Forskningsråd 2022-2026.
Hovedmål: Konseptuell modell for et smart biblioteksystem.
Delmål: Metodikk for planlegging og kontroll, assistanseverktøy og materialhåndtering.

SmartLib presenteres av Bjørn Tore Nyland. Han er  IT-rådgiver, avdeling for samling, teknologi, innovasjon og læring ved Trondheim folkebibliotek og prosjektleder for SmartLib-prosjektet.

Digitalt påfyll er en del av det nasjonale samarbeidsprosjektet Formidlingskompetanse i folkebibliotek (FiF).  Annenhver uke kan du få et digitalt foredrag om aktuelle bibliotekspørsmål. Agder fylkesbiblioteket har utviklet konseptet, og står fortsatt som redaktør for tilbudet, og tar imot ønsker og innspill om innhold. Påfyllene kan ses i opptak på Bibliotekutvikling.no