sep

Avsluttes: Onsdag 25. september 2024, kl. 15:00
Skien bibliotek
Påmeldingsfrist 1. september

Velkommen til to dager fylt med inspirasjon og faglig påfyll i Skien! Her får du høre nordiske foredragsholdere innen leseforskning, opplevelsesdesign, litteraturformidling og litterære museum.

Arrangør: Appelsinia Litteraturfestival (Skien bibliotek), i samarbeid med Telemark fylkesbibliotek og Kulturtanken

Appelsiniaseminaret 2024 foregår under årets Appelsiniafestival! Her får du inspirasjon og lærer konkrete metoder for litteraturformidling, både fra vårt eget felt, men også utenfra, med overføringsverdi til litteraturen.

Appelsinia litteraturfestival tar årlig imot over 3000 barn og unge i Skien og tilbyr en uke fylt med et bredt litterært program. Vi får være med når barna opplever litteraturformidlinger med noen av landets fremste forfattere og formidlere, og høre fra foredragsholdere fra Norge, Sverige og Danmark.

Appelsinia litteraturfestival får støtte fra Kulturrådet, Skien kommune og Telemark fylke. Seminaret har fått støtte fra Nasjonalbiblioteket.

Tirsdag 24. september

09:00 Velkommen!

09:30 & 10:45 Opplev formidlinger under Appelsinia
Kristine Rui Slettebakken: Billie og Bo
Nina Borge: Jakob på vippepunktet
Ragnhild Holmås: Ordenes hårreisende hemmeligheter
Ida Michelsen: Alma Freng-serien
Sigbjørn Lilleeng og Reidar Müller: Livet er livsfarlig!
Sarah Herlofsen og Fredrik Eden: Hjertet og hjernen
Marija Bliznac og Tuva Eid: Eg vil ha rytme! Eg vil ha ord!
Marius Lien: Ekte sportshelter
Halvor Mjaugedal: Historien om-serien

11:30-12:15 Lunsj

12:15-13:15 Læringsuniverset ved H. C. Andersens hus – En verden du tror du kender – HCA House
H. C. Andersens eventyrverden rommer unike muligheter for kreativ læring og nye, felles erkjennelser. Gjennom lek og læring møter barna Andersens verk i et åpent rom, der barnas tanker, tolkninger og opplevelser får plass.I foredraget får vi en detaljert introduksjon til metoder og didaktiske valg i Læringsuniverset, når formidlingsdesigner ved H. C. Andersens hus Cecilie Horup Skøtt gjennomgår de fem kjernemetodene i arbeidet, med praktiske eksempler. Foredraget gir et innblikk i arbeidet med Læringsuniversets største ambisjon: at alle barn som kommer skal føle at de lykkes og er relevante for kulturverden.

13:30-14:30 Parallellsesjoner
Workshop ungdom: Andersens perspektiv

Her vil du erfare noen av Læringsuniversets metodiske grep, når vi sammen fordyper oss ned i et av H. C. Andersens mindre kjente eventyr – både bokstavelig og metaforisk. Workshopen er en del av museets undervisningsforløp for ungdom, og vi lærer om hvordan formidlerne arbeider med fortellerkunst og filosofisk dialog for å skape et trygt rom til å delta aktivt.
Workshop de minste: Å være i boka – Fantasifantasten
Kursholder og forfatter Trude Brendeland viser med konkrete eksempler hvordan vi kan engasjere de yngste i litteraturen ved å skape oppmerksomhet om boka. Her vil du få med deg mange gode tips og triks til god litteraturformidling, som også kan tilpasses oppover i alder. Trude er brennende opptatt av å ta barn på alvor i leken og ikke minst viktigheten av å presentere bøkenes magi fra tidlig alder.

14:45-15:45 Å designe en opplevelse – JAC studios & Sølvåren Ibsen formidlingssenter
Med bakgrunn fra kunst– og teaterverden jobber JAC Studios med å skape og iscenesette opplevelser, situasjoner og møter mellom mennesker. Møt grunnlegger og kunstnerisk leder Johan Carlsson i samtale med Julie Nordahl, leder for Sølvåren Ibsen formidlingssenter, om hvordan en opplevelse designes og hvordan JAC jobber med involvering og medvirkning i utviklingsprosesser.

18:00 Middag og festivalkro

Onsdag 25. september

09:30 & 10:45 Opplev formidlinger under Appelsinia
Håkon Marcus: Villdyr
Andreas Iversen: Max Manus
Don Martin og Jonathan Castro: Blokk til blokk
Arne Lindmo: Trollheim-serien
Anne Elvedal: Spøkelsesstasjonen
Helen Kaldheim: Mørkalven

11:30-12:30 Lunsj

12:30-13:30 Parallellsesjoner
Årets bibliotek: Hvordan nå unge lesere? – Årstad er Årets bibliotek 2023
“Målet mitt som litteraturformidlar er ikkje at alle skal bli lesarar, men at alle skal få sjansen til å bli lesarar.”
Hvordan jobber Årets bibliotek 2023 med å skape lesekultur og litteraturformidling til ungdom? Skolebibliotekar David Kvamme Høvik holder foredrag om viktigheten av å ha en relasjon til de unge, og sammenhengen mellom det sosiale og litteraturformidling, om gleden ved å treffe på et boktips, og hva en podkast har med alt dette å gjøre.
Workshop de minste: Små skritt – store eventyr
“Har du tenkt på at hver gang du leker, så gjør du akkurat som H. C. Andersen gjorde?” spør formidleren. I denne workshopen jobber vi med den voksne formidlerens rolle i møte med de minste barnas fortellinger, lek og oppdagelser. Vi jobber med barnas ulike typer lek og deres iboende evne til å finne på historier når de har de rette rammene for det. Workshopen er basert på to av museets undervisningsforløp for de minste.

13:45-15:00 Leselyststrategien – Lad oss tale om læseulyst
Henriette Romme Lund har skrevet ph.d-avhandlingen Læselyst og læseulyst ved stillelæsning. Portrætter af seks stillelæsende elever. Siden 2009 har hun jobbet som fagkonsulent ved Nationalt Videncenter for Læsning, hvor hun har ansvar for satsingen på leselyst og lesekultur. Henriette står bak artikkelen: Lad os tale om læseulyst!  der hun oppfordrer oss til å lære mer om de negative sidene ved lesing.

Arrangementets nettside: Appelsinia-seminar