sep

DELEfestivalen 2024

Starter: Fredag 13. september 2024, kl. 14:00
Avsluttes: Lørdag 14. september 2024, kl. 16:00

Arrangør: Nordre Follo bibliotek, BUA, Framtiden i våre hender, forskningsprosjektet Upscale og CICERO

Nordre Follo bibliotek, BUA, Framtiden i våre hender, forskningsprosjektet Upscale og CICERO til DELEfestivalen 2024 på Kolben i Kolbotn sentrum. Målet vårt er å fylle opp området inne i og utenfor med små og store fagdiskusjoner, reparasjons-, ombruk og delingsløsninger!

Dette er avslutningen av forskningsprosjektet UPSCALE som har sett på hvordan man kan oppskalere delingsløsninger. Målet med festivalen er å kombinere våre funn og resultater med samfunnsaktører og deres arbeid framover på ulike delingsløsninger.

Gjennom fredagen og lørdagen kan du få med deg spennende diskusjoner, mer kunnskap om delingsinitiativ og muligheten til å se og oppleve ulike lokale delingsinitiativ.

Program fredag:

Kl 12.00-13.45- Den store bibliotekdiskusjonen «Bibliotekets rolle i omstillingsarbeidet»

Kl 14.00 Åpning av Festivalen ved Klima- og miljøminister Tore O. Sandvik.

Kl 14.15 – 15.30 Hvordan skal man tjene penger på deling i framtiden?

Kl 16.00-16.45 Kan vi dele oss til bedre liv og bedre mobilitet i lokalsamfunnene?

Kl 17.00 -17.20 Sofasamtale i foajeen

Kl 17.30 – 18.15: Vi deler oss sosiale!

Kl 18.15 – 18.35 Sofasamtale i foajeen

Program lørdag 14. september:

Lørdag inviterer vi til en liten rekke sofasamtaler i foajeen på Kolben rundt aktuelle problemstillinger.

Kl 11.00 møter du OMA og Rufus til samtale om «Bidrar brukthandel til økt bærekraft»

Kl 11.30 møter du BUA og kan lære litt mer om BUA-nettverket

Kl 12.10 møter du Drammensbibliotekene og Lillestrømbiblioteket

Kl 12.50 kan du høre om bærekraftarbeidet hos danske bibliotek ved Thomas Rasmussen fra Ballerup bibliotek

Kl 13.20 kommer Berit Skillingsaas Nygård fra Norsk Biblioteksforening  og snakker om «Veikart til Bærekraft»

I tillegg arrangeres det et fremtidsverksted om hva vi kan få til på bærekraft i et lokalsamfunn fra kl 10.00 til 12.00 i SAL2 på Kolben. Her trenger du ikke å melde deg på, det er bare å møte opp.

Forskerne i UPSCALE vil også dele små innblikk i funnene de har gjort gjennom prosjektet ute på torget.

Arrangementets nettside