Skreddersydde bibliotektjenenester som del av fleksible og desentraliserte studietilbud

Type:Utviklingsmidler
Prosjekteier:Høyskolen Kristiania. Biblioteket
Prosjektkategori:Nye samarbeidsformer og partnerskap
Status:Pågående
Tidsperiode:2023, 2024

Mål: Utvikle relevante bibliotektjenester i desentralisert utdanning

Målet for prosjektet er å utforske hvilke tjenester som er mest relevante for studenter ved desentralisert utdanning, og skreddersy bibliotektjenester ut fra deres behov.
Prosjektets mål:
– Finne ut hvilke tjenester som må være fysiske og hvilke som kan være digitale
– utvikle spissede kurs og veiledningspakker tilrettelagt for denne typen studenter
– utforske hvilke samarbeidsformer mellom folke- og fagbibliotek som er best for å møte studentens behov for bibliotektjenester
Prosjektet skal munne ut i en beskrivelse av modeller for bibliotektjenester for denne studentgruppen som har overføringsverdi til tilsvarende studietilbud og bibliotek.

Kristiania tilbyr nettstudier og desentralisert utdanning. I tråd med Hurdalsplattformens erklæring om regjeringens satsing på desentralisert utdanning, ønsker vi å se nærmere på hvordan vi kan øke samlet studiekvalitet i Kristianias fleksible og desentraliserte studietilbud. Flere i denne studentgruppen har lav digital modenhet, og prosjektet er på den måte også i tråd med den nasjonale strategien Digital hele livet fra 2021.
Det er naturlig å se på hvordan Kristiania fremover kan tilby ytterligere og mer treffsikre bibliotektjenester for studenter som ikke gjennomfører studiene på høyskolens campus. Vi ønsker å gjøre et pilotprosjekt i Dalane-regionen, der vi har 21 studenter som tar erfaringsbasert master i praktisk lederskap. Vi ønsker å kartlegge i studentenes digitale kompetanse, tilgjengelige bibliotektjenester (uavhengig av om det er fag- eller folkebibliotek) og se på studiets krav til studentenes informasjonskompetanse, slik at kompetansegapet fremkommer. Ut fra dette vil vi bygge en «kompetansetrapp» der vi vurderer hvilke temaer som må undervises i, hvilke format denne undervisning skal ha, og når i undervisningsløpet den bør komme. Studentinvolvering vil være en naturlig del av prosjektet i alle faser og en forutsetning for å lykkes godt i prosjektet.
Til slutt vil vi evaluere prosjektet og utvikle modeller både for hvordan vi kan få bedre kunnskap om, og hvordan vi kan skreddersy bibliotektjenester til en gruppe studenter som i praksis faller mellom folkebibliotekstolen og fagbibliotekstolen. Pilotprosjektet vil derfor se nærmere på samarbeidsmulighetene mellom fag- og folkebiblioteksektoren og undersøke hvilken rolle utdanningssenter kan spille i utvikling av tjenestene. Egersund folkebibliotek og Utdanningssenteret i Dalane er derfor sentrale samarbeidspartnere.
Det er et mål med prosjektet at modellene vi kommer frem til skal ha overføringsverdi i sektoren.
I vedlegget finnes en helhetlig prosjektbeskrivelse som inkluderer:
– Dagens bibliotektilbud for fjernstudenter ved Kristiania
– Beskrivelse Masterstudie i praktisk lederskap
– Studentgruppa og deres digitale ferdigheter
– Beskrivelse av Dalane utdanningssenter
– Beskrivelse av Egersund folkebibliotek
– Punkter til evaluering med forsalg til modell for driftsform

Spørsmål pilotprosjektet ønsker å svare ut:
Veiledning og undervisning
– Skal bibliotekarene tilby et introduksjonskurs eller forelesning, og skal kurset/forelesningen være digital eller fysisk
Digital kompetanse og tilgjengelighet
– Hvordan kan vi øke den digitale kompetansen til studentene gjennom bibliotekets undervisning