Senter for film og formidling

Type:Utviklingsmidler
Prosjekteier:Bodø bibliotek
Prosjektkategori:Innsatsområder: Nye samarbeidsformer og partnerskap
Status:Avsluttet
Tidsperiode:2016, 2017, 2018

En rekke byer og biblioteker i Norge har sin egen satsing på film for barn og unge. Dette ønsker vi å bygge opp i Bodø, og vi er i samtaler med Nordland fylkeskommune om å kunne iverksette tiltak her i et samarbeid. Vi ser dog at den digitale virkeligheten i dag er langt annerledes enn når de fleste etablerte filmsatsing i sine kommuner. Å ensidig satse på film anser vi å gå baklengs inn i framtida – vi må satse på alle de digitale plattformene barn og unge er på i dag, og vi må favne flere uttrykk enn bare film.

Slik kan vi være fremtidsrettet og bygge opp et miljø for ulik formidling i mange ulike digitale medier. I praksis betyr det at et slikt senter i tillegg til filmskaping, blant annet bør favne blogging, koding, 3d-design, spillutvikling og filming av spilling, animasjon, samt mobilfilming. Hva som konkret skal inngå, må utredes nærmere i prosjektets første fase.

Kjernen i senteret vil være filmutvikling. Bodø kommune gjennomfører allerede et veldig spennende filmprosjekt; Filmfest Salten. Her lager alle 10.-klassinger i alle kommunene i Salten (Bodø, Fauske, Meløy, Gildeskål, Beiarn, Saltdal, Sørfold, Steigen og Hamarøy) ulike kortfilmer. Filmene blir senere nominert og premiert på en egen høytidelig filmfest for alle elevene. Gjennom de årene Filmfest Salten er arrangert, har det dukket opp mange unike talent, samt ungdom som kunne tenkt seg å leke seg videre i filmverdenen. Vår satsing skal kunne benyttes av ungdom fra hele Salten. Utfordringen er at disse ikke følges opp og at vi i Bodø ikke har noe sted å sende dem. Et filmsenter for barn og unge i Stormen bibliotek, vil være et sted vi kan oppfordre disse ungdommene til å oppsøke. Her vil de møte likesinnede, og få hjelp til å utvikle sine talent gjennom opplæring, leke i et spennende miljø, samt få nødvendig veiledning til å skape nye filmideer. Denne delen er det vi skal samarbeide med Nordland fylkeskommune om.

Videre må dette senteret favne alle de øvrige digitale kanaler og ulike metoder der barn og unge kan formidle og skape noe. Det er denne delen som er den nyskapende delen, og som så vidt oss bekjent ikke er gjort i noe bibliotek i Norge i dag. Gjennom å utvikle et slikt senter, ønsker vi å være et foregangsbibliotek på digital satsing for ungdom, bistå ungdom som har en sterk skapertrang gjennom god og kompetent veiledning og opplæring, samt samle ungdom på tvers av alder, kjønn, etnisk bakgrunn og sosial bakgrunn, til et kreativt senter i Stormen. Ungdoms kreativitet og skapertrang må oppmuntres, og vi kan lage en modell for dette, som kan gjenbrukes i andre biblioteker som også ønsker utvikle noe lignende. Slik kan vi skape et senter for formidling, der kreativ ungdom kan skape en grobunn for sine fritidsinteresser, og der de senere gjennom dette står sterkere dersom de ønsker velge kreative yrker, eller rett og slett bli skrivende eller filmende voksne. Da filmdelen av satsingen vil gjelde ungdom fra hele Salten, er det naturlig at også den øvrige digitale satsingen er åpen for ungdom fra hele Salten. Gjennom dette prosjektet videreutvikler vi den møteplassen Unge Stormen allerede har etablert, og gir et langt bredere og mer spesialisert tilbud til ungdom som ønsker å være i biblioteket.