Samlingsutvikling i en digital tid

Type:Utviklingsmidler
Prosjekteier:Tønsberg bibliotek
Prosjektkategori:Fritt forsøk
Status:Avsluttet
Tidsperiode:2016, 2017

Rapporter

Andre filressurser

Utvikle et verktøy for samlingsutvikling for folkebibliotek, der digitale medier og fysiske medier ses samlet. For å oppnå dette, kreves en kunnskapsinnhenting, og en analyse av hvordan folkebibliotek kan utnytte digitale medier som en integrert del av sitt medietilbud.

De senere år har vi vært vitne til en endring av norske medievaner. Fysiske medier mister publikums interesse etterhvert som de blir erstattet av digitale ressurser med tilleggsverdi. Et eksempel på dette er hvordan nettressurser som Tripadvisor har overtatt for reisehåndbøker. En annen utfordring er en manglende bevissthet om hvilke digitale ressurser som biblioteket bør formidle aktivt i referanse- og veiledningsarbeidet. Hvordan skal medietilbudet i norske folkebibliotek bygges opp og vedlikeholdes, for å ta høyde for slike endringer i mediebruk, også i framtida?

Den Plan for samlingsutvikling som Tønsberg og Nøtterøy bibliotek har utviklet ( https://sites.google.com/a/tnb.no/plan-for-samlingsutvikling/home ), bygger på kunnskap om faktabaserte beslutningsprosesser TNB har ervervet i prosjektet Jakten på det unike. Planen i seg selv er et arbeidsverktøy som kan tas i bruk av andre bibliotek, og metodikken som er utviklet, har stor overføringsverdi til andre. Denne planen, eller dette verktøyet, er utviklet innenfor ordinære driftsrammer ved TNB. Underveis i dette arbeidet har det blitt tydelig at det kreves bedre kunnskap og mer empiri om hvilken plass digitale medier kan og bør spille i samlingsutviklingen.

For å kunne videreutvikle verktøyet, trengs bedre kunnskap om de digitale ressursene norske folkebibliotek bør/har mulighet for å tilby. Det finnes etterhvert noe kunnskap om bruken av bokhylla.no, NBs avisdatabase o.l., og om innkjøp og utlån av ebøker. Det er betydelig mindre kunnskap om lisensierte databaser og hvilken rolle slike ressurser kan og bør spille i tilbudet til brukerne. Det er også liten kunnskap om bruken av frie, digitale ressurser.

I prosjektet skal det innhentes kunnskap om de mulighetene som ligger i å tilby digitale ressurser i norske folkebibliotek i større grad enn tidligere. Videre skal materiale analyseres, slik at det kan innarbeides i en samlingsutviklingsplan. Teori- og faktagrunnlaget skal danne grunnlaget for en praktisk anvendelse, der målet er nettopp å se hele mediefeltet under ett. Dette er nybrottsarbeid i norsk folkebiblioteksektor – hittil har samlingsutvikling dreid seg enten om fysisk materiale, eller om digitalt, men det ses sjelden i sammenheng. Sluttresultatet vil ha stor overføringsverdi til folkebiblioteksektoren.

Derfor søkes det om prosjektmidler, fordi TNB ikke sitter med tilstrekkelig egenerfaring om mulighetene for bruk av digitale ressurser i samlingsutviklingen. Styrken ved prosjektet er at det dreier seg om anvendt kunnskap, i form av et konkret arbeid fra praksisfeltet. Både teori- og faktagrunnlag gjøres tilgjengelig for alle. Verktøyet vil være til fri bruk for alle bibliotek, på samme måte som dagens Plan for samlingsutvikling. Sluttproduktet presenteres på nett, der både teori- og faktagrunnlag presenteres, sammen med selve verktøyet.