Hver gang vi møtes, har vi det bra

Type:Utviklingsmidler
Prosjekteier:Drammen bibliotek
Prosjektkategori:Innsatsområder: Biblioteket som møteplass
Status:Avsluttet
Tidsperiode:2014, 2015

Rapporter

Fjell bydel er den bydelen i Drammen med størst andel flerkulturelle. På Fjell skole er 85% av elevene flerspråklige. De har røtter i 30 ulike land. Drammen kommune har en langsiktig målsetning om å utvikle bydelen med prosjektet Fjell 2020. Hovedmålet er at innbyggerne på Fjell skal ha høyere sysselsetting og færre på lavinntekt enn i 2010. Vårt mål i denne sammenhengen er å utvikle Fjell filial til å bli en god møteplass i bydelen. Den skal være trygg, nøytral, levende, interessant og kjent av alle. For å få til dette, vil vi ta utgangspunkt i filialens språkkafe for innvandrerkvinner. Ved å lage rom for en liten scene, ønsker vi å legge til rette for å gjennomføre arrangement i bibliotekets lokaler.

Fjell filial er Drammen biblioteks eneste filial. Biblioteket er plassert i bydelshuset, som foruten bibliotek også inneholder helsestasjon, nærmiljøkontor og frivillighetssentral. Bydelshuset sto ferdig i 1995, biblioteklokalene er i liten grad oppgradert siden da. Filialen har åpent fire dager i uka med to ansatte på vakt.

Vi vil ta utgangspunkt i filialens språkkafe. Kvinnene på språkkafeen har et stort ønske om å lære norsk, få utdanning og komme ut i arbeidslivet. Møtene styres av impulsivitet og av et sterkt ønske om å dele historier, utvide ordforrådet og derigjennom få styrket selvtilliten i det å snakke norsk. Vi vil at denne møteplassen skal bygge opp selvfølelsen, stå-på-viljen og mestringen hos disse kvinnene. De har også selv gitt utrykk for at de har behov for sin egen unike møteplass, for å lære norsk og derigjennom kunne bli en aktiv del av samfunnet. Vi vil bruke erfaringene fra denne språkkafeen til å etablere tilbud også for andre målgrupper.

Vi ønsker å gjøre om en del av biblioteket til et permanent aktivitetsområde. Dette krever en del ommøblering, kassering av bøker og dermed spissing av samlingen. Dette arbeidet er vi i gang med.

Sentralt i området vil vi sette opp en scene for ulike arrangementer. På scenen vil vi gi en stemme til bydelens innbyggere med arrangementer og aktiviteter, aktuelle temaer og lokale innslag. For å gi en innbydende ramme rundt scenen er det behov for annen møblering og en kaffeautomat.

Mulige arrangementer /aktiviteter:

• Fortellertorg. Vi viser her til prosjektet Fortell for meg v/Tønsberg bibliotek. De har samarbeidet med Tønsberg voksenopplæring om å samle fortellinger blant innvandrerne. Vi vil gjøre noe lignende. Vi ønsker å finne menneskene i bydelen og fortellingene deres, og lage en arena der man kan fortelle for hverandre.
• Bibliotekfrokost for eldre/andre voksne som er hjemme på dagen. Servering av enkel frokost med bokprat, høytlesning osv.
• Diverse små foredrag. Aktuelle temaer som barneoppdragelse, NAV-tjenester, helse, trening. Innhente tips fra de besøkende om temaer.
• Lesestunder, bokkafe
• Kulturkvelder, kveldsarrangementer krydret med spennende møter, samtaler, musikalske innslag m.m. (lokale krefter)
• Den nåværende språkkafeen skal videreføres
• Koble mennesker med ulik bakgrunn og interesseområder. Skape originale møter.
• Prøve ut spillkvelder/-dager.

Mulige samarbeidspartnere:

• Fjell frivillighetssentral driver en kafe for mennesker som av en eller annen grunn ikke er ute i jobb. Det kan være interessant med et samarbeid med disse menneskene som stort sett har norsk som morsmål for gjensidig nytte og styrking av selvtilliten for alle grupper.
• Vi kan gjøre avtale med frivillige som kan gi hjelp til utfylling av ulike skjemaer.
• Introduksjonssenteret i Drammen kommune. Biblioteket er en naturlig samarbeidspartner i forbindelse med norskkurs..
• Drammen asylmottak og Drammen bibliotek samarbeider allerede om arrangement på hovedbiblioteket.