Digin fra teori til praksis – fase 2

Samlet støtte:1 000 000
Status:Pågående
Tidsperiode:2023

Prosjektet ønsker å sette resultatet fra forprosjektet «Felles drift av digitale innholdstjenester» ut i live. Gjennom å samle, styrke og effektivisere bibliotekenes digitale innholdstjenester vil vi sikre likere tilgang og bedre vilkår. Dette vil bidra til økt synliggjøring av digitale innholdstjenester for publikum, styrke bibliotekenes forbrukermakt og gi mer sømløse tjenester, som igjen effektiviserer arbeidshverdagen i bibliotekene.

Digin-prosjektet mottok i fjor midler for 2022 til det varslede toårige løpet av «Prosjekt Digin : fra teori til praksis». Gjennom førsteåret har vi samlet alle folkebibliotek og offentlige videregående skoler (unntatt Oslo-skolene) i et felles konsortium kalt Bibliotek24. 305 folkebibliotek og 148 offentlige videregående skoler tilbyr nå sine brukere digitalt innhold anskaffet gjennom Bibliotek24.

Nå søker vi om prosjektmidler til å dekke kostnader utover lønnsmidler for 2023 for å jobbe videre med å fullføre Digin-prosjektet i 2023 og ta Bibliotek24 over fra prosjektmidler til driftsmidler. Det jobbes med å få på plass driftsmidler på både statlig og fylkeskommunalt nivå. Dette håper vi er på plass i tide til 2024.

Viser forøvrig til søknaden fra i fjor: https://bibliotekutvikling.no/prosjektbank/prosjekt/digin-fra-teori-til-praksis/