Byhistorisk kart over Tromsø sentrum

Prosjektkategori:Innsatsområder: Digitale tjenester, Nye formidlingsmetoder
Status:Avsluttet
Tidsperiode:2014, 2015, 2016

Målet er å lage et byhistorisk kart over Tromsø sentrum der du ved å gå inn på et kart kan klikke på de enkelte hus/adresser og få opp artikler om huset og de beboerne/forretningene/institusjonene som har holdt til der, samt historiske/nåtidige foto.

Dersom vil lykkes med vår ambisjon om å dekke hele Tromsø sentrum vil vi skrive omtrent 1.ooo artikler i løpet av de neste 3 årene. Da tenker vi at du skal kunne gå en byhistorisk vandring i Tromsø med mobilen og klikke deg fra hus til hus etter hvert som du rusler rundt i byen. Til nå har vi publisert ca. 150 artikler.

Tromsø bibliotek og byarkivs lokalhistoriske samling har gjennom flere år samlet opplysninger om personer, forretninger og institusjoner m.m. med adresse i Tromsø sentrum. Pr. i dag har vi et råmateriale på ca 360 sider. Dette stoffet ønsker vi å formidle ved å knytte opplysningene til hus/adresser samt til fotografier.

Artikkelstoffet publiserer vi på Norsk Lokalhistorisk Institutts wikipedia. Et eksempel:
På hver adresse finner du en artikkel om husets historie.

Det historiske kartgrunnlaget vi har valgt å bruke er et kart over Tromsø fra 1931. Med utgangspunkt i bykartet kan du klikke deg ned på gate- og husnivå.
Selve inngangsportalen til kartene (og andre historiske kart over Tromsø) vil ligge på Tromsø biblioteks hjemmesider og vil bli kontrollert av oss.
Ved å publisere artiklene på lokalhistorisk wikipedia gjør vi det mulig for andre å fortsette arbeidet og utvide det i forskjellige retninger. Samtidig har vi en sikkerhet i at endringene kvalitetssikres av administratorer på NLI. Vårt inntrykk er at NLI er godt fornøyd med de artiklene vi har produsert til nå, artikler vi stadig er inne og oppdaterer, særlig med foto.

Vi samarbeider med en rekke institusjoner i dette prosjektet. I tillegg til NLI jobber vi nært med Tromsø museum, (de stiller alle sine bilder til disposisjon for oss), med Perspektivet museum (som publiserer på flickr) og med avisen iTromsø der vi samarbeider med redaktør Jonny Hansen, han har en daglig, byhistorisk side i avisen. Deres bidrag er faglig, ikke økonomisk.

Det sier seg selv at dette er et meget tidkrevende arbeid. I grunnlagsmaterialet ligger opplysninger fra alle tilgjengelige folketellinger, fra 4 matrikler, fra 6 adressebøker/handelskalendre, fra telefonkataloger fra 1972-2000 (hver 5. årg.), fra to byhistorier, fra en rekke kilder i lokalsamlinga. Vår ambisjon med artiklene er at de skal bli et faktabasert historisk rammeverk som andre kan fylle ut med mer detaljstoff om personer og hendelser knyttet til den enkelte adressen. Et dugnadsarbeid med en faglig sikring gjennom NLI.

Til nå er dette arbeidet gjort av en person, som til daglig har det faglige ansvaret for Tromsø biblioteks lokalhistoriske samling. Det tar svært mye tid å samle og organisere dette stoffet, å finne og stedfeste fotografier, og å skrive artiklene. Å fullføre dette om 3 år er sannsynligvis overoptimistisk, men det blir mer mulig med noe hjelp til å samle inn og organisere stoffet og å bygge opp fotosamlingen. Derfor ber vi om kr. 50.ooo pr. år til å engasjere en ekstra medarbeider til å stå for en del av grunnarbeidet med materialet.