BIB 9000 – kunstig intelligens i biblioteket

Status:Pågående
Tidsperiode:2024

Hovedmål:
Å bidra til at folkebibliotek begynner å ta i bruk kunstig intelligens ved å utforske hva denne teknologien kan brukes til i biblioteket, og hva som skal til for at den kan tas i bruk.

Delmål:
– Bruke samskapingsmetoder til å finne ut hvordan bibliotekansatte og bibliotekbrukere ser for seg at kunstig intelligens kan brukes i biblioteket
– Definere nødvendige forutsetninger for en vellykket implementering
– Oppdatere om resultater og funn i en prosjektblogg

Vi kan ikke lenger si at kunstig intelligens (AI) er noe som kommer. Det er her, og har vært her i flere år. Men folkebibliotekene har ikke begynt å ta teknologien i bruk, og det er etter vår viten heller ingen som har planer om å gjøre det. Dette tror vi skyldes manglende forståelse for hva AI er og kan, samt usikkerhet rundt hvordan det kan tas i bruk i biblioteket.

For at bibliotekene skal kunne ta i bruk AI, trengs det en forståelse av hva denne teknologien er og hva den kan. Vi vil med dette forprosjektet bidra til denne forståelsen gjennom å samarbeide med bibliotekansatte og lånere for å finne ut hvilke deler av bibliotekstjenesten som kan forbedres ved hjelp av AI, og hvordan dette gjøres i praksis.

Resultater fra prosjektet vil leveres i form av en blogg som vil oppdateres fortløpende med det vi lærer i forprosjektet. På den måten blir det mulig for andre å følge prosjektet og lære om hvordan AI kan brukes i biblioteket, samt hvordan dette praktisk kan gjøres. Vi tror dette er den beste måten å drive med kunnskapsdeling innen et felt som er i så rask utvikling som kunstig intelligens er.

Forprosjektet vil legge til rette for at vi, eller andre, kan jobbe videre med resultatene for å lage prototyper på bibliotektjenester som tar i bruk AI i et hovedprosjekt.

Metode:
Forprosjektet største oppgave blir å bruke samskapingsmetoder til å kartlegge hvordan bibliotekansatte og innbyggere selv mener de kan dra nytte av AI for å få bedre bibliotektjenester. Avdeling for samskaping i Agder fylkeskommune vil bidra i denne prosessen.

Vi vil også undersøke hvilke typer AI som kan brukes for å gi bedre bibliotektjenester. For å gjøre dette på best mulig måte, vil vi søke hjelp hos nøkkelpersoner som jobber i skjæringspunktet mellom AI og bibliotek, både i Norge og internasjonalt.

Samskaping:
Kristiansand folkebibliotek er i gang med å utrede behovet for en ny filial i kommunens østre del. I forbindelse med dette arbeidet vil det settes opp et pop-up bibliotek hvor innbyggere i bydelen vil være med å forme den kommende filialen. Vårt prosjekt vil koble seg på denne prosessen, og utnytte det utforskende arbeidet som allerede vil finne sted her.

Froland bibliotek planlegger å flytte biblioteket til et enda mer sentralt sted i sentrum av kommunen, og i den forbindelse skal de i gang med en samskapingsprosess for å finne ut hvordan biblioteket bør utformes for å styrke den samfunnsbyggende funksjonen i bygda.

Å koble vårt prosjekt opp mot to samskapingsprosesser som allerede skjer i bibliotek i Agder, ser vi som gjensidig styrkende. Vi tror at innbyggere som allerede møter bibliotek som søker å finne sin funksjon i sitt lokalsamfunn vil være åpne for å bidra mer kreativt inn i prosessen når de vet de har en reell mulighet for medvirkning. Samtidig tror vi at vi ved å utforske hvordan kunstig intelligens kan gi bedre bibliotektjenester vil vise at bibliotekene også følger med på samfunnsutviklingen og jobber for å holde tjenestene sine oppdatert.

Teknologisk utforsking
Dette forprosjektet vil ta for seg spørsmål rundt AI-bruk i bibliotektjenester, identifisere nødvendige data for å trene AI-modeller, og vurdere potensialet for åpen kildekode i utviklingen. Dette er en viktg del av prosjektet, og vi vil hente inn kompetanse utenfra for å sikre at det gjøres ordentlig.

Forventede resultater:
Funnene våre skal deles med sektoren og være et bidrag til at bibliotek kan ta i bruk kunstig intelligens. Delingen vil skje i form av en blogg som oppdateres gjennom hele prosjektet. Bloggen vil inneholde:
– En løpende oppdatering om hvordan AI kan brukes i biblioteket, basert på innspill fra bibliotekansatte og bibliotekbrukere
– En oversikt over nødvendige ressurser for å realisere disse tjenestene.

Avslutning og videre arbeid:
Med dette forprosjektet vil vi bidra til arbeidet med å ta i bruk AI i biblioteket på en bibliotekssektoren kunnskapsbasert måte, og legge grunnlaget for et etterfølgende prosjekt som tester ut prototyper baser på funnene i forprosjektet.

Vår tilnærming vil være én måte å nærme seg temaet AI i bibliotek. Vi mener det er behov for en bred utforsking av hvordan bibliotekene kan bruke AI. Sektoren bør også jobbe med kursing av ansatte og andre tiltak som sikrer at bibliotekene kommer i gang med AI.