Bedre bibliotek til barn og unge

Type:Utviklingsmidler
Prosjekteier:Tromsø bibliotek
Prosjektkategori:Innsatsområder: Nye samarbeidsformer og partnerskap
Status:Pågående
Tidsperiode:2016, 2017, 2018

Lenker

Andre filressurser

Fornye samarbeidet mellom folkebibliotek og skolebibliotek for å gjøre bibliotekene rustet til å møte barn og unges behov for litteratur- og informasjonskompetanse.
Utvikle en ny samarbeidsmodell som etter prosjektfasen skal være gjeldende for samarbeidet med alle bibliotek i kommunen, samt å gi nyttige erfaringer for andre kommuner som ønsker et bedre samarbeid mellom folkebibliotek og grunnskoler.

Tromsø bibliotek og byarkiv har en skoletjeneste som samarbeider med skolenes bibliotek. Denne tjenesten ble etablert da biblioteket flyttet i nye lokaler i 2005. Gjennom samarbeid mellom folke- og skolebibliotek skal vi bedre bibliotektjenestene til barn og unge i kommunen.
Det er gjennomført og satt i gang tre piloter og biblioteket er nå klar til å utvikle en ny samarbeidsmodell.

Vi ønsker å:
1. Videreutvikle og fornye samarbeidet mellom folke- og skolebibliotek for å skape et bedre bibliotektilbud og mer attraktive og aktuelle samlinger.
2. Øke kompetansen og kunnskapen om litteraturformidling og leseferdighet.
3. Legge til rette for aktiv deltakelse og brukermedvirkning på digitale plattformer med overføringsverdi for både skole- og folkebibliotek.