Visuell litteratur som døråpner. Språk, litteratur- og kulturforståelse for alle!

Type:Aktiv formidling
Prosjekteier:Sandefjord bibliotek
Status:Pågående
Tidsperiode:2021, 2022, 2023

Tilleggsinformasjon

• Utsatt i henhold til opprinnelig tidsplan til 31.12.2023

Publisert: 04. mai 2023

Våre mål er:
1 Få flere innbyggere til å lese
2 Trekke flere og nye grupper til biblioteket
3 Drive formidling på nye arenaer utenfor biblioteket
For å nå disse målene ønsker vi å trekke frem den visuelle litteraturen, også for voksne, i form av bildebøker (allalderbøker), illustrerte bøker og grafiske romaner. Gjennom formidlingen av denne litteraturen vil vi styrke bibliotekets personalressurser slik at vi kan gjennomføre jevnlige opplesninger og litteratursamtaler med tekst og illustrasjoner. Tilbudet er rettet spesielt mot fremmedspråklige for å øke språk- og kulturforståelsen. Vi vil også nå gruppa unge voksne som ikke leser og ikke bruker bibliotekets tilbud i dag. For å nå målene våre skal vi gjennomføre flere fysiske og digitale arrangementer rundt den visuelle litteraturen, øke besøkstall i biblioteket og oppnå økt utlån fra vår mediesamling

På bakgrunn av Sandefjordbibliotekenes plan for 2020-2023, politisk vedtatt i mars 2020, skal bibliotekene være litteraturhus- og samfunnsarena, kunnskaps- og inspirasjonsrom og også være en synlig og åpen institusjon for gruppene vi vil nå med prosjektet vårt.
Vi skal legge til rette for samtale, en type Shared Reading i grupper, basert på bildebøker/allalderbøker for folk med minoritetsspråklig bakgrunn. Tekstopplesning og illustrasjoner gir et rikt utgangspunkt for dialog og nye erfaringer. Metoden gir økt språk- kunst og kulturforståelse, gir leselyst og felles opplevelser. En effekt kan også være å motvirke utenforskap og ulikhet i et folkehelseperspektiv. Tiltak er bruk av Pop-upbibliotek med høytlesning og bokutlån. Vi tenker å nå gruppene og gjøre tilbudet kjent gjennom et samarbeid med NAV i Sandefjord og Voksenopplæringen der mange er elever.
En gruppe som leser lite og i mindre grad bruker biblioteket, er unge voksne. Mange har ikke brukt bibliotekets tjenester etter endt grunnskoleutdanning. Vi tenker å nå gruppa gjennom ungdomsinstitusjonene Napern og Fellesverket i Sandefjord. Lesesirkler Skal startes opp, og etter prosjektåret vil de være selvgående. Gruppa skal også nås gjennom sosiale medier der vi skal produsere en serie videoer med anbefalinger av grafisk litteratur. Vi tenker å publisere jevnlige bokanbefalinger og ha korte intervjuer med ansatte og publikum om leseropplevelser. På kommunenes digitale informasjonsskjermer skal også biblioteket være representert med sine boktips til publikum.
Prosjektet skal legge til rette for formidling av litteratur og kunnskap mellom mennesker som bidrag til økt leselyst og livsmestring. Vi håper å måle effekt av bedre trivsel og samfunnsdeltakelse, mindre utenforskap og økt bruk av bibliotekets tjenester i lang tid etter at prosjektet er avsluttet.