Utvid rammene – Aktiv formidling i Agder 2024 – fellessøknad for 17 folkebibliotek

Type:Aktiv formidling
Prosjekteier:Agder fylkesbibliotek
Status:Pågående
Tidsperiode:2024

De ulike tiltakene gir bibliotekene praktisk erfaring i å formidle litteratur i en rekke ulike sammenhenger og til mange ulike målgrupper.
Bibliotekene i Agder øker sin samlede formidlingskompetanse, styrker nettverk, delingskultur og kollegastøtte mellom bibliotekene og sammen med fylkesbiblioteket.
Ønskede resultat:
Økt utlån i folkebibliotekene i Agder
Flere aktive lånere i bibliotekene i Agder
Flere innbyggere i Agder får kjennskap til bibliotekenes tilbud
Et mangfold av formidlingsaktiviteter i regi av bibliotekene i Agder
Styrke samarbeid, nettverk og samlet formidlingskompetanse for bibliotekene i Agder
Ta i bruk flere formidlingsarenaer utenfor bibliotekets lokaler

Agder fylkesbibliotek søker på vegne av 17 kommuner om støtte til ulike formidlingstiltak.
Deltagende bibliotek: Arendal, Farsund, Flekkefjord, Froland, Gjerstad, Grimstad, Hægebostad, Iveland, Lillesand, Lindesnes, Risør, Sirdal, Tvedestrand, Valle, Vegårshei, Åmli og Åseral.
Tiltakene i søknaden kommer i tillegg til og i et større omfang enn den formidlingen som bibliotekene normalt har kapasitet til å drive med innenfor daglig drift.
De omsøkte midlene vil fordeles uavkortet til bibliotekene, og brukes til frikjøp av bibliotekets ansatte etter en fast sats.
Den frikjøpte arbeidstiden vil bli brukt på å inngå nødvendige samarbeid og bygge relasjoner, planlegge, organisere og gjennomføre formidlingstiltak. De deltagende bibliotekene vil forplikte seg til å gjennomføre et visst antall tiltak slik det fremgår i tiltakslisten etter en nærmere oppsatt plan. Detaljert plan utarbeides i samarbeid med bibliotekene og fylkesbiblioteket i løpet av januar 2024.
Tiltakene er utarbeidet sammen med bibliotekene, og innebærer noe nytt for de bibliotekene som prøver dem ut: en ny arena, nye målgrupper, formidling av lite utlånt litteratur eller en ny formidlingsmetode. Tiltakene retter seg mot varierte målgrupper, men med et særlig fokus på barn og unge og et ønske om å utvikle og styrke samarbeidet mellom skole, barnehage, foreldre og bibliotek. De enkelte tiltakene kan bli noe justert underveis i perioden, men i tråd med prosjektets overordnede mål.
Fylkesbiblioteket følger opp de enkelte tiltakene aktivt og legger til rette for nødvendig kompetanseheving, nettverk og samlinger i tett samarbeid med bibliotekene. Det inviteres til felles oppstart i slutten av januar 2024, en underveissamling og eventuelt en felles evaluering på slutten av året. Bibliotek som ikke er med i denne søknaden, vil også få tilbud om å delta på aktuelle kurs og inviteres inn til ulike kolleganettverk for å styrke samarbeid og kompetanse.
Kompetansehevingen blir sett i sammenheng med de kurspakker, ressurser og spesielle satsinger som er utviklet og forankret i prosjektet Formidlingskompetanse i folkebibliotek (FiF).
Enkelte tiltak knyttes opp til prosjektet READ Agder, et samarbeid mellom kommunene i Agder. READ Agder er forankret i barnehage og skole og formålet er økt leseglede blant barn og unge, og støtte foreldres involvering i barnas lesing.
Bibliotekene oppfordres til å formidle Sommerles i de sammenhenger der dette er naturlig.
I forbindelse med lansering av kandidater til Sørlandets litteraturpris, vil vi prøve ut ulike former for digital formidling (video, podkast). Det er aktuelt å knytte til seg noen av studentene som deltar i videreutdanningen Digital formidling (FiF/OsloMet).
Det settes opp dagsturhytter med hyttebibliotek i alle kommuner i Agder, og vi ønsker at bibliotekene tar i bruk mulighetene til å formidle på denne arenaen.
Fylkesbiblioteket har overordnet ansvar for framdrift, økonomi, rapportering og erfaringsoverføring.

TILTAK – se vedlegg for detaljer:

1. Klasse-/skolebesøk

2. Barnehagebesøk

3.Foreldremøter med barnehage/skole

4. Litterære pusterom/Shared reading.

5. Helsestasjon/barseltreff/babytreff.

6. Samarbeid med foreninger.

7. Samarbeid med helseinstitusjon/asylmottak.

8. Bokbad/Litterære samtaler

9. Litteraturformidling i nye sammenhenger