Litterært pusterom i hele kommunen

Type:Aktiv formidling
Prosjekteier:Lillestrøm bibliotek
Status:Pågående
Tidsperiode:2024

Prøve ut shared reading på flere bibliotekfilialer og steder, for flere målgrupper på ulike tider.

Lillestrømbibliotekene har utdannet flere dyktige leseledere innen shared reading. I år har vi kjørt en forprosjekt der shared reading har foregått ukentlig på biblioteket på Lillestrøm på dagtid. Tilbudet har blitt brukt av en liten gruppe. Vi ønsker derfor å søke midler for å frigjøre personale til å teste ut shared reading på ulike bibliotek, på ulike tider og i ulike settinger. Kan Shared reading være et tilbud for språkcafe, oppsøkende tjeneste og på arbeidsplasser?

Våre fem dyktige leseledere brenner for Shared reading og ønsker å presentere metoden og fellesskapet for flere ulike grupper i kommunen. Ved å teste ut ulike tidspunkt, steder og sammensetninger ønsker de å finne ut hvordan man best når de ulike brukergruppene som får mest utbytte av å delta i felles lesning. Frikjøp av arbeidstid og midler til kvelds- og helgetillegg er vikitg for å få til dette i et ellers stramt budsjett.