Litterære pusterom ute av huset

Type:Aktiv formidling
Prosjekteier:Arendal bibliotek
Status:Pågående
Tidsperiode:2023, 2024

Tilleggsinformasjon

• Tiltaket er utsatt i henhold til opprinnelig tidsplan til 1.9.2024.

Publisert: 09. november 2023

Vårt mål er å øke antall bokformidlinger ved å tilby Shared reading og bokprater til ulike grupper voksne på ulike arenaer utenfor biblioteket. Dette for å nå grupper voksne brukere som ellers ikke benytter seg av disse tilbudene på biblioteket.
Vi vil også informere om bibliotekets tilbud av denne typen litteraturopplevelse for å få flere til å oppleve litteratur, og forhåpentligvis selv oppsøke våre faste tilbud av denne typen på biblioteket når prosjektperioden er over.
Vi vil etablere kontakt og samarbeid med ulike grupper og organisansjoner der vi treffer personer som kan nytte og glede av tilbudet vårt og øke oppmerksomheten blant disse på hva vi som bibliotek kan tilby.

I tråd med NB sin bibliotekstrategi søker vi midler til å drive med formidlingstiltak på arenaer utenfor biblioteket.
Arendal bibliotek har to autoriserte leseledere i Shared reading-metoden og tilbyr litterært pusterom på biblioteket tre ganger pr måned, en gang på kveldstid og to ganger på dagtid. De litterære pusterommene gir gode litteraturopplevelser, med tid til fordypning, refleksjon og gode samtaler. Vi mener denne formen for litteraturopplevelse kan glede mange og ønsker å få muligheten til å oppsøke aktuelle grupper på dagtid og kveldstid for å gjennomføre Litterære pusterom ute av biblioteket. Arendal kommune har store levekårsutfordninger og mange utenfor arbeidslivet. Vi mener at denne formen for formidling vil kunne øke livskvaliteten for mange. Vi ønsker bidra til å senke terskelen til biblioteket og å la nye grupper oppleve, glede seg over og undre seg over litteratur sammen med andre.

Målgruppe: Voksen befolkning i alle aldersgrupper og sosial tilhørighet.
Aktuelle grupper vi vil ta kontakt med:
• Frisklivsentralen/Aktiv på dagtid
• Pasientgrupper som feks Brystkreftforeningen, revmatikerforeningen og lignende
• Selvhjelpsgrupper innen psykisk helse
• Kameleonkvinnene som er en interansjonal kvinnegruppe i regi av Røde kors
• Arendal voksenopplæring
• Frivilligsentraler
• Senioruniversitetet i Arendal
• Andre foreninger/organisasjoner i lokalmiljøet

Vi kommer til å legge størst vekt på å tilby aktiviteter etter Shared reading-metoden, men kan også tilby tradisjonelle bokprater dersom dette er det som ønskes av mottaker og for større grupper enn det som egner seg for Shared Reading. Dette må vi vurdere i hvert enkelt tilfelle.
Vi søker midler til frikjøp av personale som kan opprette kontakt med ulike grupper, samt planlegge og gjennomføre aktivitetene på arenaer utenfor biblioteket både på dagtid og kveldstid.

Når prosjektperioden er over vil vi kunne videreføre dette ved at deltakere blir invitert til å delta i våre ordinære tilbud. Vi vil også kunne fortsette å reise ut i noen grad, men da etter prioritering innenfor ordinær driftsramme.