Digital formidling – litteratur og workshops

Type:Aktiv formidling
Prosjekteier:Risør bibliotek
Status:Pågående
Tidsperiode:2021

Opparbeide et varig samarbeid med skolebibliotekene i Risør, der bibliotekambassadører skal få ansvar for å skape digitalt innhold i form av litteraturformidling og workshops, for å nå ut til nye brukergrupper utenfor bibliotekrommet – da med vekt på ungdommen. Biblioteksjef og skolebibliotekar ved Risør barneskole er koordinatorer for elevene. Målet er å møte og nå barn og ungdom der de er, men også invitere de inn i biblioteket. Det er også et mål å la bibliotekambassadørene opparbeide seg et eierskap til folkebiblioteket, som de igjen formidler videre til tweensa med hjelp av sine formidlingsvideoer.

Risør bibliotek ønsker i samarbeid med skolebiblioteket på Risør barneskole, og også etterhvert de andre barneskolene Hope og Søndeled, å etablere digitale litteraturstunder og workshops. Risør barneskole har egne skolebibliotek-ambassadører som vi ønsker skal være primus motor for utformingen av den digitale formidlingen av lesestunder og aktiviteter. Etter inspirasjon fra Unge Stormen (et eget ungdomsstyre i Stormen bibliotek, som skaper innhold for ungdom i biblioteket) og Asker kulturhus med digitale workshops, så ønsker vi å forme noe av det samme her i Risør. Både skolebibliotekar ved Risør barneskole og biblioteksjef ved Risør folkebibliotek ønsker å være koordinatorer for disse ambassadørene, slik at de kan få tilrettelagt på best mulig vis muligheter for å skape gode digitale videoer – både på biblioteket, men også utenfor bibliotekrommet.

Det vi ser for oss er å etablere en egen digital scene for aktivitet på youtube/snapchat, der bibliotekambassadørene (skoleelevene) selv former innholdet. Her tenker vi alt fra videopodcast, der elevene formidler bøker, til digitale workshops, som f.eks animasjonsverksted og andre mulige ferieaktiviteter/andre aktiviteter. Det er ønskelig å stimulere til at elevene får et eierskap til prosjektet ved å gi konseptet et eget navn, handle inn merch o.a. Vi ønsker å fortsette å skape gratis aktiviteter i nye former, spesielt i ferier og tider for barn der de trenger det mest, og ikke minst ønsker vi at barn og unge skal få lyst til å besøke biblioteket når de ser de videoene som blir laget! Vi har stor tro på at barn vil la seg inspirere til lesing av hverandre. Barn som formidler til barn er en inkluderende måte å drive formidling på. Ikke minst styrker det ambassadørenes formidlingsevne og opplevelse av å bli tatt på alvor.

Risør bibliotek ønsker å være en attraktiv møteplass for barn og unge. Vi ønsker også å være aktuelle i tiden, da spesielt i tider med restriksjoner etter koronaens inntog. Da landet stengte ned i mars, så vi et nytt behov for å nå hverandre, og ikke minst viktigheten av kultur og aktiviteter som kunne bistå i en ensom og annerledes hverdag. Det er spesielt den unge målgruppen som vi i Risør opplever et mindre tilbud til i koronatider. I en ellers koronafri hverdag, så har vi i det daglige faste lesestunder for barn, påske- og juleverksteder og spillkvelder. Disse får vi ikke gjennomført i 2020, så det er ønskelig å tenke på alternative måter å spre litt aktivitet og formidling på, også utenfor biblioteket. Vi ønsker å bli flinkere til digitalt innhold, slik at vi kan tilby et mertilbud for å nå ut til nye brukergrupper, og da spesielt med fokus på barn og unge. Og det er også et mål om å skape disse videoene utenfor bibliotekrommet, men også der de unge oppholder seg. Har det kommet en ny bok om fotball, så ser vi for oss at elevene tar med seg videokameraet til fotballbanen, om hester – til Nautholmen der ungdom med hesteinteresse befinner seg osv.

Risør bibliotek har gått til innkjøp av streaming-utstyr, men kan enda ikke bruke det. Til dette prosjektet trenger vi støtte til å kunne etablere denne digitale scenen som et konsept, som etterhvert kan inngå i et ordinært samarbeid med skolebibliotekene i Risør. Til å begynne med, er det nødvendig for oss å kunne frigjøre noen ressurser til å opparbeide konseptet i samarbeid med elevene, samtidig som man får frigjort seg tid til å lære seg opp i det digitale utstyret, slik at vi kan skape et godt digitalt innhold som vil stimulere til leselyst, leseglede og stimulerende aktiviteter i og utenfor bibliotekrommet.