Bok søker leser – et barnehageprosjekt

Type:Aktiv formidling
Prosjekteier:Tønsberg bibliotek
Status:Pågående
Tidsperiode:2023

Prosjektet skal etablere et formidlingstilbud til ansatte i barnehagene og foreldre til barnehagebarn. Forskning viser oss hvor viktig det er at barn blir lest høyt for og at barn har lesende voksne forbilder. Hovedmålene i prosjektet er å bevisstgjøre foreldre og foresatte på verdien av å være gode lesende rollemodeller. Ved å drive oppsøkende bibliotekvirksomhet skal vi nå både barnehageansatte og foreldre. Med dette prosjektet ønsker vi å øke kompetansen blant de barnehageansatte, samt å nå de foreldrene som ikke normalt er de som bruker biblioteket. Bibliotekarene skal ut av huset og inn i barnehagene. Dette skal skje i samarbeid med kommunens barnehager. På sikt ønsker vi å få prosjektet over i den daglige driften.

Med dette prosjektet ønsker Tønsberg og Færder bibliotek å etablere et formidlingstilbud til ansatte i barnehagene og foreldre til barnehagebarn. I Tønsberg kommunes handlingsplan for 2022 – 2025 vektlegges det at barn og unge skal ha like muligheter for en god oppvekst som ruster for framtida. Vi ønsker at prosjektet skal favne bredt. Et av FNs bærekraftsmål er å redusere ulikheter, noe som også vil være et mål i dette prosjektet.

Prosjektet skal utvikles i samarbeid med kommunenes barnehager. Vi starter med et ettårig prosjekt, men på sikt er intensjonen at tilbudet skal inn i den daglige driften.

Formidlingen skal skje på personalmøter og foreldremøter i barnehagene. Bibliotekarene reiser ut og har bokprat for henholdsvis ansatte og foreldre.

Til de barnehageansatte vil vi formidle billedbøker som egner seg til høytlesning. I tillegg ønsker vi å formidle aktuell faglitteratur til barnehageansatte.

Til foreldrene vil vi formidle god litteratur beregnet på voksne. Forskning viser oss hvor viktig det er at barn blir lest høyt for og at barn har gode lesende rollemodeller og det er noe dette prosjektet vil gripe tak i.

I første omgang ønsker vi å etablere et samarbeid med noen av kommunenes barnehager. Til sammen har Tønsberg og Færder 35 kommunale barnehager, i tillegg er det nesten like mange private.

Dette prosjektet vil gi biblioteket en mulighet til å tilgjengeliggjøre lesing, kultur og litteratur til enda flere, i samsvar med kap. 4.1 i Nasjonal Bibliotekstrategi 2020 – 2023.