Aktiv formidling i det levende bibliotek

Type:Aktiv formidling
Prosjekteier:Ålesund bibliotek
Status:Avsluttet
Tidsperiode:2023

Rapporter

Ålesundbibliotekene skriver en ny bibliotekplan og er i en endring. Vi skal bli mer tilgjengelig og relevante for barn, unge og nye brukere.
Vi ønsker å bli det gjennom å bli det levende bibliotek. Et sentralt tiltak for å oppnå det, er å satse på aktiv formidling som metode. Vi ønsker å utvikle to nye deltiltak under denne fanen, herunder: lørdagssprell og skap innhold på vårt studio. Vi skal teste dette først i sentrumsbiblioteket, og se responsen, dersom dette blir populært og attraktivt vil vi se på mulighetene for å ekspandere dette.

Ålesund kommune er en stor kommune med rundt 68 000 innbyggere. Det er en by som har mange nysgjerrige og kreative innbyggere. Mange nye initiativer har vokst og næringslivet blomstrer. Den siste perioden er det mange restauranter og andre private aktivitetstilbud som har utviklet seg. Det er bra, men ikke tilgjengelig for alle. Det koster mye. Derfor ønsker vi å supplere Ålesund by med nye og relevante aktiviteter som er tilgjengelig for alle som fokuserer på aktiv formidling. Direkte dialog, relasjonsarbeid, og en personlig kompetanseheving.

Dette har vi et godt utgangspunkt for å oppnå, da Ålesundbiblioteket er en viktig samlings-, kultur- og kunnskapsarena for samfunnet. Det er nødvendig at vi beveger oss med samfunnsendringene og er innovative slik at vi blir forblir relevante. Dette er et steg i riktig retning.

Vi ønsker å satse på å ha aktiv formidling som er relevante og tilgjengelige for barn, unge og nye brukere. Så vi vil satse på disse to tiltakene:

Lørdagssprell: Hver lørdag i 12 måneder skal vi ha aktiviteter for barn. Vi skal arrangere gode arrangementer og aktiviteter for barn, herunder forfattermøter, fortellerstunder, teater og verkstedsaktiviteter arrangert av vår barneansvarlig, og med ungdommer som verter.

Skap innhold på vårt studio: I våre lokaler har vi et lydstudio, og det er mange som er interessert, herunder unge som ønsker å lage musikk eller podcast. De har ikke kompetansen til å bruke lydutstyret, så her ønsker vi å låne ut studio med en teknikker for at publikum kan skape innhold, og vi vil videre motivere de til å publisere dette innholdet.

Vi anser dette som et tiltak som vil tiltrekke de nevnte målgruppene, vi ønsker å nå ut til samtidig som vi får skapt en rekke spennende arrangementer og aktiviteter ut ifra Ålesundsbiblioteka sine kompetansefelt. Vi håper og tror at dette vil gi grobunn til økt besøksttall, men at flere blir eksponert til kunnskap, kultur, læring og nye vennskap.

Midlene vi søker om til dette prosjektet vil gå til å dekke opp noe aktivitetsinnhold på lørdagssprell. Ungdom vil bli ansatt som
aktivitetsledere og de skal planlegge og gjennomføre ulike aktiviteter, samtidig som de bruker sitt nettverk for å rekruttere deltakere. Samtidig trenger vi å engasjere en lydteknikker som organiserer og bistår innbyggere med å skape innhold på vårt studio.

Framdriftsplan for lørdagssprell
– ansette ungdommer
– workshop med barnefagligansvarlig og ungdommer:
Lag 48 ukersplan for innhold i lørdagssprell og lag felles markedsføringsplan.
– barnefagligansvarlig booker det som er ønsket og gjennomfører markedsføringsplan.
– felles workshop med ungdommer og bibliotekansatte for å forankre planen.
– ungdommene sammen med bibliotekansatte gjennomfører planen i 48 uker

Framdriftsplan for lån vårt studio
– ansette en lydteknikker
– workshop med biblioteksjef, bibliotekansatte og lydteknikker.
Lag felles markedsføringsplan og få opp en automatisert bookingmulighet.
– lydteknikker gjennomfører planen og har ansvar for booking.