Bedre læring med biblioteket på laget!

Type:Utviklingsmidler
Prosjekteier:Modum bibliotek
Prosjektkategori:Innsatsområder: Biblioteket som læringsarena
Status:Avsluttet
Tidsperiode:2015, 2016, 2017, 2018

Vi vil ha folkebiblioteket ut i grunnskolen for å jobbe sammen med skolen om å tilrettelegge for økt lesekompetanse hos barn. Ved å øke lesekompetansen, vil vi gi vårt bidrag til å minske frafallet fra videregående skole, samt øke bruken av folkebiblioteket som læringarena for kunnskapstørste barn og unge.

Sentralt i vårt prosjekt står samarbeidet mellom Modum bibliotek og grunnskolene i Modum kommune. Dette samarbeidet er allerede godt etablert, og er nå i en avgjørende fase for å bli et samarbeid tilgodesett med faste, årlige midler i kommunen.
Modum biblioteks ansatte ønsker å bidra med sin kompetanse om biblioteket som læringsarena for å øke bibliotekbruken både ute på skolene og på folkebiblioteket. Det er viktig for oss at vår kompetanse blir tatt i bruk utover biblioteket i vår kommune. Ved å tilby vår kompetanse i den avgjørende fasen som våre skolebibliotek er i denne høsten, tror vi at vi vil gi et stort bidrag til at frafallet fra videregående skole blir mindre i vår kommune, samt at bruken av folkebiblioteket vil øke ytterligere.

Vi vil i tillegg se på mulighetene for hvordan vi kan smelte sammen de totale bibliotektjenestene i en kommune, og slik gjøre dem robuste og sterke med tanke på en framtidig kommunesammenslåing.
Erfaringene vi gjør oss i prosjektperioden skal kunngjøres på kommunens og fylkesbibliotekets nettsider. Biblioteksjefen skal stille seg til disposisjon for å informere om erfaringene på aktuelle møter og konferanser.

Bakgrunnen for prosjektet:

1. Skolebibliotekplanen, vedlegg 1. Skolebibliotekplanen ble utarbeidet etter initiativ fra biblioteksjefen i 2008, med tanke på å se bibliotektjenestene i vår kommune under ett. Planen har blitt revidert og presentert for politikerne hvert annet år etter dette. Planen blir sentral i prosjektet, da vi ønsker at denne skal være styringsdokumentet for videre utvikling av samarbeidet mellom folkebiblioteket og skolen, og at det skal knyttes faste årlige kommunale midler til dette samarbeidet, forvaltet av folkebiblioteket. Folkebiblioteket har i dag ansvar for årlige fagdager for skolebibliotekarene, samt at vi har felles bibliotekkatalog. Vi ønsker å bruke bibliotekarenes kompetanse ytterligere ut over dette, for å fremme biblioteket som en viktig arena for barns lesekompetanse.

2. Forprosjektet «Leselyst og leseglede – utviklingsmuligheter for alle», vedlegg 2. Vi har sett hva økt kompetanse om bruken av skolebiblioteket i undervisningen kan gjøre for elevenes lesekompetanse og framgang i alle fag, og har tro på at dette er veien å gå for kommunene. Med bedre lesekompetanse, øker også bruken av folkebiblioteket, samt at frafallet fra videregående skole minsker. Det blir en vinn – vinn situasjon for skolen, folkebiblioteket og samfunnet som helhet.

3. Våren 2014 bevilget politikerne i Modum kr. 200.000,- som en engangssum til utvikling av skolebibliotektjenesten i vår kommune. Pengene er tenkt brukt til kompetanseheving hos rektorer og samlingsstyrere, der de lærer om hva biblioteket har å si for barns lesekompetanse og framgang i skolefagene, og skaper grobunn for at erfaringene fra «Leselyst og leseglede – utviklingsmuligheter for alle» skal bli tatt i bruk ved alle skolene i Modum.