Litterære pusterom i bydel Nordstrand

Prosjekteier:Deichman
Status:Pågående
Tidsperiode:2024

Målet er at lesegrupper basert på Shared Reading-metoden etableres som et fast tilbud på Deichman Lambertseter, og for utvalgte målgrupper i bydelen gjennom oppsøkende virksomhet i en periode. Vi ser stort potensial i metoden for ulike målgrupper, men ønsker i første omgang å nå unge lesere gjennom et samarbeid med videregående skoler i bydelen.

Tiltaket bidrar til:
1) At flere får oppleve litteratur og lesing, uavhengig av funksjonsnivå.
2) Å utvikle bibliotekets arbeid med oppsøkende tilbud rettet mot nye målgrupper som ledd i «litteratur for alle»-oppdraget.
3) Øke leselyst blant unge, og på sikt få flere yngre til å benytte seg av bibliotekets litteraturformidlingstilbud.
4) Skape et trygt og godt rom for utveksling av meninger og erfaringer på tvers av generasjoner.
5) At bibliotekansatte bygger kompetanse og prøver ut Shared Reading som formidlingsmetode.
6) At Deichman Lambertseter øker synligheten i bydel Nordstrand.

Bakgrunn:
Deichman Lambertseter er et travelt bibliotek med aktive lånere og høye utlåns- og besøkstall. Vi har fra før av en godt etablert lesesirkel for voksne, men vi ønsker også å kunne tilby et mer lavterskel formidlingstilbud til brukergrupper som av ulike grunner ikke har mulighet til å forberede seg på forhånd. For tiden har vi kun én ansatt som jobber med formidling av skjønnlitteratur til voksne. Høsten 2023 tok vår voksenformidler kurs i Shared Reading-metoden i regi av Leselederne for å kunne starte med «Litterære pusterom», dvs. lesegrupper etter metoden. Det søkes herved støtte til personalressurser for å gjennomføre dette, da det er en utfordring å få tatt i bruk nye kunnskaper og etablere tilbud innenfor eksisterende rammer.

Gjennomføring:
Våren 2024 planlegger vi oppstart av drop-in lesegrupper på Deichman Lambertseter. Dette for å etablere tilbudet i biblioteket, og bygge erfaring og kompetanse. Bibliotekets tilbud brukes i dag mye av en eldre gruppe, som vi tror vil kunne ha stor glede av en sosial arena som Litterært pusterom.

Shared Reading kan foregå på ulike arenaer, og i løpet av våren 2024 vil vi kartlegge hvor et slikt tilbud vil kunne egne seg for å nå nye grupper i bydel Nordstrand. Målet er å starte lesegruppe utenfor biblioteket høsten 2024. I første omgang ser vi for oss at lesegrupper etter metoden vil egne seg spesielt godt på videregående skoler som et supplement til fagene livsmestring og norsk. Litteraturen gir et språk for følelsene våre, og hensikten med Shared reading er å skape et trygt rom for å snakke om litteratur og knytte den til eget liv, uten å måtte finne riktig tolkning eller bli vurdert. Dersom det blir vanskelig å få til et samarbeid med videregående skoler, vil vi ta kontakt med andre institusjoner i bydelen som jobber med målgrupper som kan ha glede av å bli kjent med formidlingstilbudet vårt, oppdage kraften i litteraturen og dens betydning i eget liv. Vi har fra før av god erfaring med å drive oppsøkende virksomhet, og har et godt nettverk for mulig samarbeid.

Prosjektet legger opp til utprøving først og fremst med tanke på at tilbudet skal kunne inngå i bibliotekets faste tilbud også etter prosjektperioden. Litterære pusterom skal ha lav terskel for deltakelse, men for noen kan det være utfordrende å møte i åpne grupper. Med kombinasjonen av oppsøkende virksomhet og åpne grupper, håper vi å kunne legge til rette for at vi gjennom å flytte formidlingen ut av biblioteket en periode kan gjøre flere trygge på å delta i åpne grupper på biblioteket. En hensikt med å i første omgang jobbe for å nå yngre målgrupper, er å for å skape gode samtaler om litteratur på tvers av alder og livserfaring gjennom møter mellom eldre og yngre.

Tiltaket og dets målsetninger er i tråd med Deichmans strategi for 2021-2025, hvor vi blant annet har satt oss som mål å bidra til at Oslos befolkning skal dele livserfaring og kunnskap, oppleve mening, ideer og optimisme, samt oppdage kraften i litteraturen, sammenhenger og kunnskap. Lesegruppene vil også bidra til målet om å gjøre biblioteket til et trygt og godt sted for meningsutveksling på tvers av generasjoner, kulturell opprinnelse, sosial bakgrunn og identitet, i tillegg til å bidra til målsettingen om å oppsøke målgrupper også utenfor bibliotekrommet.

Prosjektet inngår i kategori A for folkebibliotek. Vi vil dele erfaringene fra prosjektet internt i Deichman. Erfaringene vi gjør oss vil være av verdi for Deichman som helhet med tanke på å etablere Litterære pusterom i flere bibliotek og bydeler.

Budsjett:
Prosjektet har et budsjett på 90 000. Det søkes om 75 000,- til frikjøp av bibliotekpersonale for kartlegging, administrasjon og planlegging, forberedelse og gjennomføring av lesegrupper på Deichman Lambertseter og i bydelen. Resterende 15 000,- dekkes av eget driftsbudsjett. En betjentvikar koster ca. 2 500,- per dag. Søknadssummen dekker dermed 36 arbeidsdager. Midlene vil gå til å frikjøpe formidler og programansvarlig ved biblioteket, som vil bistå i kartleggingsarbeidet.

Om metoden:
Metoden er enkel; den går ut på å lese en skjønnlitterær tekst høyt i en gruppe, for så å ha en samtale om teksten etterpå. Først leser man en novelle, så et dikt. Fokuset i samtalen er ikke på litterær analyse, men på opplevelsen av teksten. Man undrer seg sammen. Målet er ikke å komme fram til en felles tolkning, men å bringe inn forskjellige perspektiv og opplevelser av teksten, slik at man utvider opplevelsen for hverandre. Vi leser for å bli klokere på oss selv – og andre.

Noe av det som er helsebringende ved Shared Reading:
• Fremmer mentalt velvære: Det er beroligende å bli lest for
• Bedrer konsentrasjonsevnen: Fordypning i tekst
• Utfordrer fastlåst tankesett om deg selv og andre
• Setter ord på tanker og følelser
• Gir hjelp til å uttrykke seg om vanskelige tanker og følelser
• Gir hjelp til å lage en ny historie om seg selv og egen identitet.