BiblioBaby

Status:Pågående
Tidsperiode:2024

Tiltaksmål:
• Nå fram til å øke antall småbarnsforeldre som aktivt låner og bruker biblioteket – her spesifikt foreldre i permisjon og deres babyer
• Utvide formidlingskompetansen til personalet og gjøre personalet trygt i formidlingen til denne brukergruppa som vi har lite erfaring med fra før
• Ta i bruk rom utenfor bibliotekets lokaler i formidlingssammenheng
• Styrke og utvide bibliotekets samarbeid med andre aktører i kommunen

Verdal bibliotek ønsker å starte opp en arrangementsrekke à la Deichmans «Baby på bib». Det for å nå ut til en brukergruppe vi ikke har så mye erfaring med, men som kan ha stor nytte av å bli bibliotekbrukere samtidig som at babyene får en god start på sitt lesende liv. Vi vil ha BiblioBaby annenhver uke, fra mars og ut 2024 i en testperiode før vi rigger en type videreføring. BiblioBaby skal holdes i et kafélignende lokale utenfor biblioteket, og ledes av vår barne- og ungdomsbibliotekar. Som samarbeidspartnere har vi kirka – som har erfaring og driver med babysang – og norskopplæringa i kommunen. Vi setter inn enda en ansatt, som spesielt i startfasen av prosjektet, bidrar i møter med samarbeidspartnere, med planlegging ol.

Med BiblioBaby skal vi fokusere på rim og regler, og formidling fra peke- og billedbøker. Underveis vil det bli pauser og anledning for barna å kravle rundt på gulvet og i et oppblåsbart basseng fylt med tepper, slik som Deichman har hatt suksess med. Vi har sett opptak av Deichmans foredrag om «Baby på bib» og planlegger å lage et lignende opplegg – men med aktuelle, lokale endringer. Dette gjelder blant annet samarbeidet vårt med kirka og norskopplæringa. BiblioBaby skal vare i 1 time og har plass til opptil 10 voksne og 10 babyer. De første 30 min blir brukt til lesesirkel, hvor man sitter i ring og leser pekebøker og regler sammen, mens tida etterpå blir til servering av vafler, kaffe og babymat. Når opplegget er over oppmuntrer vi foreldrene til å bli så lenge de vil, og gjerne gå opp til biblioteket, som er i samme bygg. Det er positivt for barna å starte så tidlig som mulig med bøker og fortellinger, og vi ser fordelen av at foreldrene blir kjent med litteraturen, biblioteket og personalet vårt for videre bruk av tjenestene våre. Vi har ikke så mye besøk av denne brukergruppa fra før, og ønsker å skape en naturlig plass for dem her. BiblioBaby er en gylden mulighet til å vise brukergruppa hva Verdal bibliotek har å tilby, oppmuntre dem til å lage lånekort og å låne bøker, samt informere om relevante tjenester – som at vi er et Meråpent bibliotek med utvidet åpningstid.

Biblioteket vil kjøpe inn nødvendig utstyr så deltagerne kan sitte komfortabelt på gulvet, ha nok bøker til alle som deltar, kjøpe en storskjerm og et oppblåsbart basseng. Vi vil også bruke tid på å lese oss opp på lignende prosjekter, øve på formidling og finne fram passende rim, regler og litteratur. Det vil også gå tid til å knytte tettere kontakt og planlegge med samarbeidspartnerne. Verdal bibliotek har hatt suksess ved å samarbeide med et utvalg andre aktører, men ønsker å få en større bredde av samarbeidspartnere. Vi har tatt kontakt med kirka og norskopplæringa i kommunen og begge vil delta på BiblioBaby. Ved at biblioteket arrangerer BiblioBaby kan vi tilby en nøytral grunn for småbarnsforeldrene, og tilbudet skiller seg fra kirkas babysang ved at rim, regler og bokformidling står i fokus framfor sang. Kirka er allikevel en god samarbeidspartner å ha, da de har kompetanse med brukergruppa og vi kan rekruttere brukere fra hverandre. Helsestasjonen kan også hjelpe oss med å rekruttere deltagere.
Fra neste år starter norskopplæringa i kommunen opp en kafé i lokalet vi skal bruke til BiblioBaby, med åpningstid noen dager i uka. Ved å samarbeide med norskopplæringa om servering får vi mer tid til å formidle og forberede seansen. Vi ønsker også at noen elever kan fremføre rim og regler på sitt eget språk under BiblioBaby. Samarbeidet med norskopplæringa kan også gi nye brukere til både tilbudet og biblioteket, og forhåpentligvis senke terskelen for oppmøte for småbarnsforeldre fra andre land.

Vår bibliotekar er med og leder BiblioBaby hver gang, men vi vil rullere bruken av samarbeidspartnere for å få en variasjon og teste ut ulike måter å drive på før en videreføring.

For å se om vi oppnår målene med prosjektet, vil vi underveis følge med på om brukerne av BiblioBaby fortsetter å bruke tilbudet og biblioteket vårt. Vi kan sjekke statistikk på bøker tilegnet målgruppa, i tillegg til antall økte lånere i alderssegmentet 0-2 år.

Videreføring: vi ønsker å videreføre prosjektet ved å ha BiblioBaby de ukene kirka ikke har babysang. Dette tilsvarer omtrent halve året. Vi tenker da å fortsette tilbudet med eller uten kirka som samarbeidspartner. Samarbeidet med servering av mat og drikke fra norskopplæringa ønsker vi å fortsette. Både helsestasjonen og kirka kan bidra med rekruttering også etter at prosjektperioden er over.

Tidsplan:
Januar-februar: planleggings- og researchfase, kontakt med samarbeidspartnerne og kjøpe inn nødvendig utstyr
Mars: få kirka til å ha sin babysang på lokalet for å teste det ut og gjøre deres brukere kjent med at det kommer BiblioBaby her
April: oppstart med BiblioBaby annenhver uke, når kirka stopper med sin babysang
Mai-juni: BiblioBaby annenhver uke fram mot sommerferie
Juli-august: pause
September-desember: BiblioBaby annen hver uke fram mot julefri